Först hände:
Skulle köpa Devon Rex katt.
En livskamrat till mig och min Corgi, Molly.
Tagit ledigt 3 mån från jobbet för ge dom bästa förutsättningar.
Sedan hände:
Hon lova guld och gröna skogar men levererade aldrig.
Ena ursäkten efter den andra.
Slutligen erbjöd uppfödaren återbetalning.
Och sedan återkommer ursäkterna och inga pengar.
Och så var det dags för:
Dum snäll erbjöd jag avbetalning med två betal fria månader och hon accepterar.
Men igen platt fall den 26:e.
Åtgärd och rådande skedde:
Är inte snäll längre.
Nu är det inte pengarna eller att visa vart skåpet ska stå.
Utan hon ska lära sig att man som uppfödare inte leker med andra människor känslomässigt.
Bevis:
Allt utförligt med 12 pdf med SMS trafik.
Köpeavtalet och Swish bevis.
Min fråga:
Vad mer kan jag göra om hon inte viker sig för ett kravbrev.
Gjort koll och hon har anmärkning.
Juristen ringer idag och ska ställa dessa frågor…
Om hon inte betalar:
Har jag goda chanser att vinna rättegången och är det hon som betalar kostnaden.
Kan jag lägga till förlorad arbetsinkomst och kostnaden för skuldbrevet 3000 kr.
Kan jag lägga till dröjsmålsränta.
MVH
1 gillning
Du kan lägga till vad som helst, sedan är det upp till henne att bestrida eller acceptera. Sedan kommer domstolen försöka lösa det per telefon en så kallad ”medling” går hon inte med på det går det till tingsrätten och där kan kraven dömas till din nackdel men det kommer inte påverka din ursprungliga skuld.
T ex om du är helt orealistisk och säger att du vill ha 5 miljoner för sveda och verk kan tingsrätten bortse det men ge dig rätt för övriga kostnader, det blir såklart ett balansspel för skickar du ett för högt krav till henne kanske hon väljer att ta det till rätten istället för att betala för sig. Dröjsmålsränta kommer domstolen ge dig rätt till om du har rätt i sak i övrigt.
Kan tillägga att förlorad arbetsinkomst i princip aldrig döms ut i tvistemål mellan privatpersoner. Den enda typen av “inkomst” / alternativkostnad som ersätts är ränta samt rättegångskostnader.
Uppföljning och uppdatering:
Talat med jurist och av någon anledning ska vi gå en annan väg en kravbrev som jag inte minns.
Utan vi gör ett betalningsföreläggande och om hon bestrider det, blir det tvist och då kan jag ta det till domstol.
Bryr mig inte om den merkostnad det blir för mig med advokat och att jag nu anlitat juristen att göra betalningsföreläggandet.
Lagt 3000 på kravbrev och 1 timme taltid med jurist.
Sagt till Jurist att göra betalningsföreläggande om priset är under 5000 kr.
Och då är jag uppe i handpenningen 8000 kr.
Det berör inte mig det minsta att det blir merkostnad för mig.
Jag vill att hon ska veta att man inte lurar en god och kärvänlig person som är djurvän.
Och att man inte driver företag som uppfödare och behandlar sina kunder på det här sättet.
Om hon bestrider betalningsföreläggandet är jag villig betala för advokatkostnaderna.
Även om det är en förlustaffär för mig.
För henne blir det ännu dyrare affär att bestrida och hon kommer vilja medla om jag drar henne inför rätten.
Min ringa uppfattning är att hon betalar eller så kommer hon medla när jag drar henne inför rätten.
MVH