Kredit jag inte kände till - Grrr

Hej,
Mitt första inlägg här.
Såg igår på Kreddy att jag hade en kredit hos DnB som jag inte kände till. Ringde och frågade DnD var den kom ifrån och fick till svar att dom gjort ett städjobb bland sina gamla konton och av misstag aktiverat gamla krediter. Grrr vill så klart inte att dom ska smutsa ner min kreditvärdighet. Får dom ens göra så?
Är det någon mer som sett samma sak?
Mvh och tack för all intressant läsning här!

2 gillningar

Lustigt, jag upptäckte just samma sak hos mig.

Är krediten outnyttjad? Alltså, du är inte skyldig dem några pengar?

Har du avslutat krediten? Hur länge sedan i så fall? Det spelar roll eftersom de kanske borde ha rensat registren (PuL och/eller GDPR).

Outnyttjad kortkredit på 30k har jag. Ringde nu och den skullle försvinna inom någon dag sa dem och inte synas på UC sen. Jag sa upp mitt kort för ett år sedan.

Nej jag är inte skyldig dem något och det framgår även av kreddy att krediten är outnyttjad. Det enda jag kan komma på nu är att jag för ett antal år sedan tog ett lån från DnB i samband med ett båtköp. Jag löste dock lånet efter ngr månader. Är väldigt säker på att jag bad dem ta bort krediten och att det även sett ut så på Kreddy.

1 gillning

Kontakta kreditupplysningsbolagen och be dem ta bort uppgiften. Om de inte gör det så kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten här:

Om du även vill klaga på DnB så kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten om det också. Då kan du till exempel bifoga datumet då du slutbetalade skulden och säga att du misstänker att de saknar rutiner för att rensa ut gamla personuppgifter.

2 gillningar

Jag tror att finansiell transaktionsdata måste lagras i minst 10 år, kanske till och med 20 år. Däremot får ju bolaget inte återaktivera en kredit som tidigare varit avslutad, det är ju helt fel.

1 gillning

Jag hade samma och ringde DNB nu. Det ska tydligen röra sig om ett systemfel och det ska åtgärdas under veckan.

2 gillningar