Kreditkort - Amex Platinum - finns det bättre eller något att komplettera med om man vill resa?

Bra frågor och funderingar! Jag kan bara prata utifrån egen erfarenhet och har ingen fullständig lista över alla kreditkort men ganska säker på att det finns flera bra sammanställningar på Rikatillsammans hemsidan (t.ex. Bästa kreditkortet och bästa betalkortet 2021) men även på forumet (t.ex. Förslag på kreditkort 2023).

Angående din fråga om hur man motiverar att man spenderar 650 kr på ett kort per månad så är det enkelt för mig - jag räknar upp vad jag får för kortet. Tre ggr per år gratis trerätters-middag för två personer, 2000 kr tillbaka på fakturan i Sverige och 2000 kr utomlands (gäller restaurang). Fast track för hela familjen (vi har två småbarn så det är värt det) samt lounge access inte bara i Sverige utan hela världen med gratis mat till hela familjen när vi reser. Jag har räknat på det och vi får tillbaka det vi spenderar på kortet. Dessutom får vi reseförsäkring. Det gäller att nyttja erbjudanden.

1 gillning