Den där logiken är ju applicerbart på alla butiker och leverantörer. Tror du att det är en slump att just vissa fabrikat av tvättmedel har en central plats i hyllan? Tror du det är en slump att en viss modell av en TV nu reas ut med 30%?
Gynnas ICA av att låt oss säga OLW spenderar 100 miljoner på reklam och att man då har ett avtal att just OLW chips ska synas i hyllorna först?
Kortföretagen kan inte finnas om ingen tar deras kort, alltså måste de ha många som har deras kort, eftersom de inte säljer något till ICA (bara tar betalt) så tar de istället en liten avgift istället för att som i OLW’s fall faktiskt tar betalt för chipen.
I övrigt har du helt fel om att kortbolagen säljer min data, det är också reglerat i lag. Inte heller ICA har någon aning om vem jag är som betalar med kort (om jag inte använder ICA bankens kort såklart)
Vilket är anledningen till att alla kedjor numera har “medlemmar” istf kunder där ditt debet- eller kreditkort är knutet till ditt ID-verifierade medlemskap. Datat ska in!
Ja men det är lite det jag menar.
Jag har också trott rätt länge att jag är helt rationell, spenderar inte alls mer än jag skulle gjort på min vanliga bankkort och bara vinner på det genom att kunna boka förmånliga business biljetter…men om jag tillåter mig att tänka efter och ifrågasätta mig själv så tror jag det är betydligt lättare att spendera 3000 kr på en middag med ett kreditkort än om jag skulle betala kontant eller med bankkort. Jag tror de flesta funkar så.
Sen har man denna knepiga balansen mellan intjänade poäng och spenderade kronor som också (även om man inte tror det) kan påverka en att spendera lite extra än man skulle gjort annars, vad vet jag.
Tror det kan vara bra att erkänna att man eventuellt också är ett offer för reklam osv och att man kanske inte är helt rationell som man tror.
Mm… skaffar man inte ett sånt kort just för att man gillar att resa mycket? Om det innebär att du reser mer än vad du hade gjort utan kreditkort betyder det väl snarare att du får utöva dina intressen i större utsträckning än vad du annars hade tyckt var ekonomiskt försvarbart.
Pratade med en kompis som jobbat länge på ett kreditkortsföretag. Det är många fler än man tror som rullar sina kreditkortsskulder. I USA är det ju extremt, men där rullar ju uppemot 80% har jag för mig sina krediter (har inte kollat siffran själv).
Mm, jag tror effekten av det beteende du försöker beskriva träffar även innehavare av bankkort sm kreditkort. Varför spelar det nån roll att du cashar middagen med ett bankkort jmfrt med att du betalar fakturan månaden efter?
Ledsen, men jag tror att utfallen blir ganska lika oavsett om du ger en slösare ett kreditkort eller ett bankkort. Det kan röra sig om ett par månader skillnad i när slösaren hittar botten; men mängden pengar som hen kan konsumera kommer inte att differentiera i nåt av fallen. Det kommer att vara maxat alldeles oavsett.
Du skrev att det är många som rullar sina skulder. Viket leder mig till att tro att vederbörande inte har betalningsförmåga i den utsträckning som vederbörande har uppgivit i sin ansökan. Därav att dom har lurat kreditgivaren.
Men jag kanske läste in för mycket i ditt inlägg. Sorry för det isf.
Då är man ju en loser. Trodde inte man ville vara en loser.
Enda gången jag triggar nån form av ränta på mitt kreditkort är när jag är ute å reser med mitt Santanderkort och behöver göra ett uttag av nån anledning. Då blir det omedelbart ränta på uttagsbeloppet, men inga övriga kostnader. Det brukar jag återföra med en insättning inom några dagar så det handlar om enstaka kronor i värsta fall. Har flera kreditkort för olika ändamål. T.ex. tanka med rabatt på preem, utlägg på jobbet, resebokning osv.. men har aldrig “rullat” en faktura.
Frågade chatgpt, min trogna googlare! Hen skrev såhär.
Ja, det finns flera omfattande studier som har undersökt skillnader i spenderande mellan hushåll som använder debetkort och kreditkort. Här är några viktiga insikter från forskningen:
Ökad konsumtion med kreditkort:
Flera studier har visat att människor tenderar att spendera mer när de använder kreditkort jämfört med debetkort eller kontanter. En studie publicerad i Journal of Consumer Research fann att konsumenter är mer benägna att betala högre priser för samma produkter när de använder kreditkort, vilket antyder att kreditkort kan minska smärtan vid betalning och därmed öka konsumtionen oai_citation:1,Understanding MRI Machine Cost: A Comprehensive Guide - Animascorp.
Psychological factors:
Forskning har också pekat på psykologiska faktorer som spelar en roll. Kreditkortskonsumenter upplever ofta en fördröjning mellan inköp och betalning, vilket kan minska den omedelbara känslan av att pengar spenderas. Detta kan leda till en minskad medvetenhet om totala utgifter och ökad benägenhet att köpa impulsivt oai_citation:2,Understanding MRI Machine Cost: A Comprehensive Guide - Animascorp.
Hushållens skuldsättning:
En studie publicerad i Economic Inquiry fann att hushåll som använder kreditkort tenderar att ha högre skuldnivåer än de som främst använder debetkort. Detta beror delvis på att kreditkort erbjuder möjligheten att skjuta upp betalningar, vilket kan leda till ackumulering av skuld över tid oai_citation:3,Understanding MRI Machine Cost: A Comprehensive Guide - Animascorp.
Spenderingsmönster och budgetering:
En studie från Financial Services Review visade att hushåll som använder debetkort är mer benägna att följa en strikt budget och hålla sig inom sina ekonomiska gränser. Detta kan bero på att debetkortstransaktioner dras direkt från kontot, vilket gör att konsumenter omedelbart ser effekten av sina utgifter på saldot oai_citation:4,Understanding MRI Machine Cost: A Comprehensive Guide - Animascorp.
Sammantaget visar dessa studier att användningen av kreditkort kan leda till högre konsumtion och skuldnivåer jämfört med debetkort. De psykologiska och finansiella mekanismerna bakom dessa skillnader är viktiga för både konsumenter och ekonomiska rådgivare att förstå.
Så jag tror många hushåll skulle må bra av att bara köra debetkort. Det tydliggör ens budget.
Ok, sorry, inte menat just mot dig, men som vanligt på detta forum när man läser svaren i tråden så är alla helt rationella och finns inte en chans i världen att man skulle spendera mer på ett kreditkort än ett bankkort. Jag ville med inlägget bara diskutera att man kanske trots allt gör saker som man inte är medveten om, man kan också påverkas av reklam mer än man tror, man kanske inte är så rationell som man vill tro man är. Kan vara bra med självreflekterande ibland. Jag tror iaf jag kan påverkas att spendera lite mer på kreditkort än bankkort när jag tänker efter och ja jag spara stor del av lönen, 40 %, och ja jag gör en budget. Tror vissa psykologiska effekter är starkare än man kan tro i vårt köpbeteende etc.
Jag tycker att det är ganska logiskt att man tenderar att spendera mer pengar med kort än med kontanter. Det är verkligen sällan man går runt med all sin förmögenhet i kontanter och blir frestad att köpa, men det är faktiskt möjligt med bankkort.
Det har för övrigt inte alltid varit dyrt att hantera kontanter. Förr fanns det ett billigt alternativ till bankerna för penninghantering – posten, om någon kommer ihåg det?
Jag kan bara tala för mig själv men jag har bara fått räntedebitering av misstag. Handlar i princip allt på kreditkort och fakturorna betalas i sin helhet varje månad. Orsakerna är två:
Bonus (som har minskat senaste åren)
Skydd via konsumentkreditlagen mot uteblivna leveranser och liknande. Har sparat mer än 40 000 kr på det genom åren. 20 000 vid Spanairs konkurs och lika mycket vid inställda flyg under Covid när flera bolag vägrade betala.
Debetkort använder jag bara utomlands vid köp i utländsk valuta när Santanderkortet inte fungerar (vanligt problem i Frankrike). Då har jag Revolut och Northmill som också de kör utan valutapåslag.