Och 1.5 år är dessutom ansträngande för dig att få ihop. Du lever ju redan lite med svångremmen åtdragen. Jag och min man kan fortfarande dra igen många hål på vår svångrem om det krävs.
Hade bara min TF KF under covidkraschen, hittade RT 2022. Hade själv 0 oro över börsen då, var mer orolig för allt annat.
Jag minns dock 2008, så räknar med 2-3 sådana krascher innan mitt nyspar avslutas.
Tror jag läste nånstans att som mest har börsen gått ner 85% och några få gånger 50% men oftast 20-30% när det väl går ner. Vet inte hur stor sannolikheten är att det rasar mer än 50%
Statistiskt sett är det ju rätt att bara köpa och aldrig sälja.
Det man alltid är rädd för dock är att just nu kommer den stora kraschen. Någon som investerade en större summa våren 1999, ett år innan den stora kraschen, fick vänta till 2006 innan han hade samma summa i nominella tal. Om personen hade köpt på toppen hade han fått vänta 15 år. En hel del inflation på 7 och 15 är med.
Det där är omöjligt. Ingen väntar 7 år på att det ska upp max 3 år . Om den investerade i aktier som kan floppa Ja men en som var investerad brett som global index är det omöjligt
Tror börsen är mer förberedd nu 2026
Jag räknar alltid med att den stora kraschen kommer i närtid, bör alla göra. Så går inte runt och är rädd för att börsen ska krascha. Finns betydligt värre saker att vara rädd för.
Pengarna på ISK är ju bevisligen pengar jag kan avvara, annars skulle jag inte placerat dom där.
Visst vore det trist om 50-90% av värdet försvann. Men finns värre öden.
Läste nyss kraschen 2000-2002 IT bubblan rasade börsen 49% tror du det tar 7 år att återhämta sig från en sån krasch? Enda gången var 1929 när börsen gick ner 89% tog 20 år att återhämta sig. Förutom den har de aldrig gått ner så mycket
-3,84% från årsskiftet men ändå +50% över tre år. Varit med om många ”krascher” (covid var jobbig) så sitter still, även om det smärtar att ”förlora” 6-siffriga belopp i veckan flera veckor i rad.
32% global fond
40% Investor
Resten blandar Sverige-fonder med enskilda svenska aktier
Kraftig home bias.
Mer globalt i tjp men den är borträknad i ovan.
Tycker inte riktigt man ska se det som torrt krut eller att man väntar på en dip. Snarare att man i varje givet läge bör utvärdera om man har placerat på rätt sätt givet den risk man är beredd att ta.
För mig innebär det att jag är beredd att ta högre risk genom att flytta räntesparande till börsen när den går ned så att det blir vettiga köplägen. Och på motsvarande sätt så är jag mer benägen att sälja av och säkra vinst på ATH-nivåer och vid allmänna kursrusningar.
Det viktigaste är att inte paniksälja.
-3,97% i skrivande stund.
För många globalfonder tog det 14-15 år att ta igen IT-kraschen.
Inte för att vi önskar se men pics or it happenendt
Började spara i slutet på förra året, 43 år gammal, och det har det har varit en sisådär början på min spar resa får jag säga
. Men bara att sitta lugnt i båten och fortsätta månadsspara, vet att det bör vända i framtiden även om jag gått lite minus hittills…
Utveckling i år är -0.4%.
Fördelningen just nu är: (Inom parentes har jag hur mitt månadssparande ser ut och hur jag tänkt min fördelning ska se ut, det skiljer sig från nuvarande innehav på grund av olika engångsköp och att jag ändrat fördelning på månadssparandet några gånger)
47% (40%) Länsförsäkringar Global Index
23% (10%) Avanza Zero
12% ( 20%) Amf räntefond kord
7% (10%) Avanza Emerging markets
5% (10%) Storebrand HY Företagsobligationsfond
5% (10%) AMF Företagsobligationsfond
Det är därför det är så viktigt att fortsätta att månadsspara även under dippen. När folk är i FIRE och inte har något nysparande så måste de ta hänsyn till risken. De kan helt enkelt inte ta lika stor risk som vi som fortfarande puttar in pengar på börsen.
Värst drabbade av en stor krasch är kanske de som är i 50 års åldern? För gamla för att ha många år av nysparande i relation till förmögenheten som byggts upp och för unga för att ha viktat om en del till räntor?
Avanza -4,14%, Fondo -2,27%, SAVR -2,09%, Lysa -0,51%, Nordnet -3,6%. Globala indexfonder och globala ETFer över 97%, lekhinken mindre än 3%.
Månadssparar på som vanligt och försöker inte tajma marknaden.
Det kan vi också men tror knappast att min fru vill det så jag får bita i och hoppas på det bästa!
Allvädersportföljen (ingen hävstång) är +1,17%. Sedan har jag portföljer som är för små för att vara intressanta.
Ointressant att följa portföljen på så kort sikt om man som jag är långsiktigt (+10 år). Men ändå kan jag konstatera att mitt globalfonds ISK är ner 5 % och mitt avancerade riskparitets ISK (allväder) är upp 2,4 %. Bäst har en utdelar KF gått där jag har Aker BP och Fortum, upp 27 % i år.