Bra med spridning i olika typer av placeringar!
Kan vara bra att försöka följa förutsättningarna i ursprungsfrågan. Toppen om alla kan få med en procentsiffra för sin totala portfölj exkluderat pension, tjp och bostad.
Edit: Även om man har delar som gått extra bra/dåligt kan det finnas ett stort värde att se helheten, både för en själv och för andra. Även om det bara gäller en specifik tidsperiod.
För mig fungerar det bra och kanske ffa mentalt då det är lättare att hålla i portföljen när den är byggd med olika klossar. Jag har i grunden 70/30 så har 30 % i kort ränta (buffert/bevara kapital), sen 70 % aktier/fonder fördelat ca 1/3 vardera global/allväder/svenska investmentbolag samt liten lekhink KF Utdelare 1-2 %.
Stödköper hela tiden motsvarande ev nedgång. Så mim portfölj kan aldrig gå ner ![]()
Bra där men var kommer pengarna ifrån då?
Men att ha så mycket pengar utanför marknaden så man kan handla i nedgångar lönar det sig verkligen? Du har ju massa pengar utanför marknaden i bra tider
Loggade precis in på IBKR för att kolla en skatteblankett och de säger att jag är ned 1% sen årsskiftet. Jag skulle uppskatta att det betyder totala portföljen är ned ca 0.5%.
För att sätta det i perspektiv så verkar det som vår net worth gick upp med 22% förra året (räknat i SEK, i USD blev det 52%…)
Inget att bry sig över än. Vi har ca 7 års utgifter i buffert.
Du hade rätt.. s&p 500 tog 7 år att återhämta sig. Sen kom kraschen 2008 tog ytterligare 6 år. 13 år totalt. Fyfan om det blir så igen ….
I USD ja, men USD tappade ju 2-3 SEK under de åren.
Vi har lärt oss givetvis. Kommer ju knappast att bli en sådan övertro på hur mycket en ny teknologi kan leverera igen ![]()
Van med att det går ner och upp snabbt inom något år men man måste känna sig som en idiot när det rasar i flera år och man investerar månadsvis. Har lång sparhorisont så får väl förberedda mig på att de kan gå ner några år i sträck har ändå 20 års sparhorisont.
Eller så känner man sig smart, för det är så man får bra avkastning på sikt. Att bara fortsätta köpa. ![]()
Det är därför nysparandet blir så viktigt också och varför man sparar månad efter månad även om det går ner. Men visst jag förstår hur du tänker, det känns som man skickar in pengar i ett svart hål när det inte lyfter utan snarare går ner.
Det va ju inte skitkul under Corona heller när man puttade in massa pengar varje månad men ändå sjönk totalen månad efter månad.
Men i efterhand va det en bra tid för man köpte andelar " billigare"
Man hoppas ju det blir samma igen men nu på fredag gör jag mitt sista köp så lite annorlunda denna gång för mig
Från och med idag ska jag spara i s&p 500. Historisk sett har de alltid gått upp efter 10 år. Så har lång sparhorisont och usa är världens största ekonomi . S&p 500 har slagit global index senaste 50-100 åren. Warren buffett tips keep buying oavsett. Hoppas bara trumpeten slutar och kör en TACO
Även om egot backar så är nu för många nationer och regimer involverade för att det ska bli fred över en natt. Lär ta lång tid innan detta lugnar ner sig. Tyvärr.
Iran bombar halva mellanöstern och hormuz sundet är stängt helt sjukt egentligen. Tror usa kommer köra över Iran och bara bomba ut i helvete.
Och tada, djupare kris, förlängt krig, djup global energikris, mer dödsoffer och större hämndbehov från Irans sida. Sen snurrar det vidare.
Mysiga tider. ![]()
Jag bara väntar på att den Oranga clownen kommer på att den enda utvägen ut denna situationen är att använda den röda knappen…