Tyvärr är det inte otänkbart att han tänker att det skulle avsluta snabbt och visa att han “vågar”
Men illa nog att båda sidor nu hotar att bomba produktionsanläggningar inom 48tim, då kommer vi se ett oljepris som rusar o en börs som rasar på riktigt
Tror också att USA tar av sig silkesvantarna för att piska Iran till fullständig kapitulation.
Imorgon påbörjar jag duttköpen som jag planerar hålla igång i varje fall i två veckor för stora portföljen.
Kanske dags att gå tillbaka till ämnet igen.
Sedan känns det som att det behövs en tråd till efter nästa vecka…
TJP (som jag har 100% i olika fonder) är 80% av min net worth så jag vet inte hur mitt ISK+ Fondkonto+ IPS + räntekonton rört sig…. -1% kanske pga 90% cash och kortränta.
TJP däremot har nog gjort ca -5%
Sitter lugnt i båten
Vad är det där?
Fast om man jämför med till exempel LF global, så har LF global gått bättre och man slipper inlåsningseffekten.
Du behöver träna dina känslor helt enkelt. Du är ju inte långsiktig för fem öre om du ska känna dig som en idiot om börsen fortsätter söderut. Måste lära dig att det är uppskjuten belöning som gäller. Då gäller det att vara fokuserad på målet och fortsätta framåt, även om det känns tufft för stunden.
Det är Kameo.
Finns en kortare äldre tråd om dom, som lyfter fördelar och risker.
Lysa + 0,03% 100% aktier när börsen gick som bäst i år var det över 4% plus.
Jag har min buffert på lysas räntekonto så jag är inte orolig över börsen. Pengarna jag har på Lysa med 100% aktier är typ framtida arv om jag lyckas med min äggdonation snart.
jag har 1,7 på Lysa totalt.
+0,24% YTD på min egen portfölj. Har 30% i utdelningsaktier som ger lite kontanter. Välkommet i dessa dagar. Just nu köper de den fond som jag för dagen tror mest på. Har 8 stycken billiga breda. Fonder 60% och ETF 10%.
Har 7 oljeaktier. De är vad som gått bäst sedan Iran drog igång. De delar ut också. De på bilden nedan är alla upp ca. 40% i år.
Är i uttagsfas/FIRE sedan mars -24.
Portföljen hos Handelsbanken har jag inte vågat kolla på sedan några veckor.
Lump sum investerade 6 miljoner på peaken i januari.
. . . ![]()
När man har ackumulerat i 10-15 år så gör månadssparet ingen skillnad. På en månad har ett års besparingar försvunnit, så att pytsa in ens 25k i månaden gör ingen skillnad ![]()
Ja precis. Men då har man å andra sidan 14 års besparingar kvar…
Kameo har inte P2P.
Det är då man börjar laborera med hävstång ![]()
Portföljen står inte bra emot men blir väl att köpa dippen när lönen kommer och samma sak nästa månad. Dvs försöka sitta ner i båten som vanligt.
Slovenien blev första land i europa/eu att införa ransonering på drivmedel igår. förvisso höga 50l om dagen för privatperson och 200 för företag. Men känns inte som att folk planerar riktigt för en allvarlig kris där tjänstemän likt pandemin tvingas jobba hemifrån pga brist på drivmedel.
Hör @janbolmeson skrocka i mitt huvud. “this too shall pass” Mantra för livet ![]()
Vet inte, loggar inte in.
Men jag återkommer om 3 år, kanske det syns ett litet hack i kurvan.