Du har rätt där. Jag gör det mest för hygienens skull. På samma sätt så som jag är sur på min lön. Inte för att jag behöver fler tusenlappar för att leva, utan för att min kompetens prissätts alldeles för lågt jämfört med andra kollegor. Man måste påtala detta för just, hygienens skull.
Är nere på 2,6-2,7 procent per år som jag tillför portföljen genom månadsspar. Men jag fortsätter. Belöningen kommer senare.
-1% på hela portföljen sedan början av året. Men ärligt talat så tittar jag alltid på ett glidande medelvärde med fönster på ett helt år, inte från början av året. Det är viktigt att alltid jämföra över samma tidsfönster alltid. Volatiliteten på avkastning är annars jättestor i början av året.
Min avkastning över ett år är +7,79%.
Usa skickar 3000 mark soldater till Mellanöstern. Detta blir spännande hur börsen kommer reagera under veckan
Ligger precis plus med minsta möjliga marginal (om man endast räknar två decimaler) sedan nyåret:
Portföljen fyller snart ett år (den 1 april), så jag känner mig mycket nöjd med utvecklingen under det året för att vara en passiv och obelånad allvädersportfölj.
Förklara psykologin bakom viljan att logga in hela tiden och kolla portföljen under en börsnedgång? Är det KBT? Jag har inte det i mig ![]()
Jag kollar väldigt sällan jag med, får varken panik eller glädjerus av det. Så ser inte poängen.
Men vissa kanske vill försöka tajma? Då är det väl rimligt.
Jag tycker att det är kul att titta in på portföljen och se hur den går när det händer lite på börsen. Under lugnare tider tittar jag inte så ofta, men när det är lite mer volatilt är det lite småintressant att se om det är upp eller ned för dagen, typ. Inte det mest exalterande nöjet, men det är ju i alla fall gratis. Idag gick det upp!
För mig ger det inget, då mina banker är rätt tröga med att uppdatera. Spelar ingen roll vad som hände för 2-5 dagar sen. Som tur är rör sig mina fonder utan min hjälp.
Men vid varje månadsskifte kikar och noterar jag.
Snyggt sammanställt! Hur hämtar du data från dina mäklare, särskilt Avanza?
Använder verktyget Portfolio Performance, och hämtar kurserna från Yahoo Finance. Allvädersportföljen är spridd på fyra plattformar, så behöver få till en översiktlig sammanställning på något sätt. Valet föll på Portfolio Performance när Inveztor tyvärr försvann.
Ligger i runda slängar minus 3,5 procent sedan årsskiftet i skrivande stund.
Jag ligger för övrigt +0,59 % sedan årsskiftet. Lite mer när dagens uppgång uppdateras i fonderna imorgon. Sett på ett år ligger jag +14,5 %. Inte alls illa!
-3,2% för 2026 just nu. Förhoppningsvis kriget är över och portföljen ser lite grönare tider.
Hur gör du med personliga data som de i nedre vänstra hörnet (uppställning/transaktioner)? Hämtar manuellt/exporterar på fil från mäklaren? Jag skulle t.ex. gärna ha möjlighet att hämta via API, men möjligheterna att göra det från Avanza verkar begränsade.
Sorry för OT. Du får gärna svara via personligt meddelande.
Instämmer. Jag tror oxå på USA på lång sikt (som ju har världens största ekonomi). ![]()
![]()
Schrödingers-portfölj!
Haha exakt! Det är en form av självbedrägeri också ska jag tillägga.