Krig och elände, hur står era portföljer emot?

Upp 2,9% sedan årsskiftet och ner 4,3% sedan första mars tills idag.

Jag har nog gjort alla fel man kan göra tyvärr. Har sålt en del och sitter med mycket cash nu och har väl missat rekylen mer eller mindre. Kunde inte hantera nedgångar på flera tiotusentals kronor i princip varje dag och ibland hundratusentals kronor. Så till slut slängde jag in handduken en hel del. Har kanske 50% i räntor just nu…

Frågan är vad man gör nu. Går jag all in så kommer väl Trump med något galet uttalande ikväll vid sitt tal och börsen dyker 3% imorgon.

köpte dippen

Hur vet du att det var en dipp?

Edit: Om du sålt igen så var det ju det :partying_face:

Till er som inte var med 2008, eller för den delen 2000, här är några kärnfulla ord (som alltid) från farbrorn från Omaha: ”This is NOTHING”

Säljer sällan, köper bara mer :slight_smile:

1 gillning

Det låter som att du inte borde gå in på börsen igen med det avsålda kapitalet, utan att du istället känner dig tryggare med 50% räntor.

1 gillning

Samma här förutom lekpengar.

Jag köpte också en hel del men det kanske borde varit mer så här i efterhand. Svårt att veta före och nu med för den delen.

1 gillning

2% upp sedan årsskiftet fram till idag (Q1 + några dagar).

1 gillning

Det är lite blandat sen 260101, ett axplock av mina fonder:

Min största post DNB Global Indeks är -0,87% sedan årsskiftet.

DNB EM är +3,05% samma period.

LF USA med min extra lilla hävstång på globalfonden är -4,89%.

Spiltan Globalfond Investmentbolag är -7,70%.

Allvädersportföljen som utgör 25% av investerat kapital, är +4,64% sedan årsskiftet, och är den psykologiska krockkudden som gör att man bara kan fortsätta låta valda fonder ligga orörda och bara fortsätta köpa.

2 gillningar

Något särskilt skäl till att “bara” ha 25% i allväder? Har man lång horisont kan det kanske kvitta, men att sitta på händerna i en börskrasch vs. kunna sälja av och investera på botten är varför jag själv inte velat investera majoriteten av kapitalet i globalt index.

1 gillning

För mig tänker jag mest som en lugnande krockkudde när det stormar, vilket underlättar att inte snegla mot säljknappen vid större nedgång.

Med ca 25 års horisont så tänker jag att de 75% i indexfonder har större chans att skapa större kapital än enbart Allväders.

Planen är sedan att succesivt vikta över mer och mer till enbart allvädersportfölj, givet att konceptet fortfarande är gångbart om 20-30 år…. Samtidigt har jag tänkt tanken om jag ska köra 100% allväders enligt Grundportföljen, men just nu känns 75/25 helt OK. Mer risk med aktiefonder men samtidigt lite dämpande risknivå.

Förstår. Låter klokt att vikta över med tiden. Själv klarar jag inte känslan av att investera 3/4 i globalt index på ett bräde. I så fall heller portionering på x antal år, men då har allvädersportföljen högst troligt redan passerat detta alternativ i såväl absolut som relativ avkastning.

Jag hoppas som sagt på en stark börsnedgång inom en inte alltför avlägsen framtid för att kunna fördela om till globalt index i rimlig tid.

+3,95 % YTD.

Min allvädersportfölj med SCV-tilt drar upp, medan mina BTC-innehav tynger. VGVF ligger ungefär på plus minus noll.

3 gillningar

±0,00% i år för 100% globalindex (WEBN):

2 gillningar

Hur ser din allvädersportfölj ut?

@Zino s förträffliga grundportfölj, men min aktiedel är 80/20 SCV/Nasdaq OMX.

2 gillningar