Krut in Väst AB - Resan har startat

Hej på er!

För det första, stort tack för ett riktigt bra forum med tillhörande poddlyssning där Jan och Caroline ständigt har touchen att pricka intressanta ämnen.

Avsnitt 149 och 311 ”Hattleken och andra koncept för dig som vill starta eller jobba i ett företag” är ett exempel på ett avsnitt som har skänkt inspiration till denna tråd.

Jag har precis avslutat ett videomöte med kompanjon Björn där vi bestämde att denna tråd skulle startas efter mötets slut. Sagt och gjort.

TLDR:

Tanken med denna tråd är att dels dela med oss av våra resa med att starta ett nytt aktiebolag där två personer med egna bolag ska driva bolaget framåt med allt vad det innebär med kompanjonskap, aktieägaravtal, bankkontakter osv och dels hoppas få tips och trix för att komma vidare i alla processer för att företaget på sikt ska börja tjäna pengar och bli lönsamt.

Bakgrund:

Krut in Väst AB startades 2023 av vännerna Björn och Dan. Dan arbetar i vanliga fall med att rosta specialkaffe i Malmö i sitt egna bolag och Björn arbetar som designer inom primärt sportkonfektion med eget konsultbolag med bas i Göteborg

Sommaren 2022 såddes ett frö av Björn om att starta ett eget varumärke tillsammans med Dan där målgruppen är cyklister och mer specifikt pumptrack, bmx racing och allmän free riding. Produkter med fokus på hållbarhet (ur flera aspekter) och känsla för stil och prestanda ska utvecklas inom ramen för varumärket Krut.

Projektet:

Skoinlägg för cyklister? Hur intressant kan det vara? Well, jäkligt intressant visade det sig!

Mycket handlar om varumärkesbyggande och vi har med extern hjälp tagit fram en logotyp som blev startskottet och viktig del av “nu kör vi”-känslan. Där vi ska styra vårt eget öde genom att jobba 100% B2C, och möjligen försöka hitta butiker som har rätt känsla och hjälper att bygga varumärkets position.

Kontinuerlig jobb med produkten genom arbete och dialog med leverantörer i Asien (vi har letat mycket i Sverige, men man är väldigt ointresserade av nystartade företag).

Utöver detta, så har vi lagt en liten del av vårt kapital att på hemmaplan tillsammans med en skicklig fotograf ta fram vårt första marknadsmaterial. En fotografering på både cykling och varumärket, så kan vi nu börja skapa en identitet hos de få följare som är med oss än så länge. Andra marknadsaktiviteter vi gör är att fota på så många tävlingar som vi mäktar med, eftersom alla cyklister älskar att se sig själva i ett snyggt foto. Tillsammans med en lite Gerilla-PR session på en tävling så är de flesta som tävlar i grenen medvetna om oss, och nyfikna på vår produkt. Vi har även lyckats skapa en “ambassadörs”-relation med årets SM vinnare i elite klassen. Även fjolårets vinnare (och stilikon på bmx-scenen) har vi knytit till oss som modell när vi fotar.

Vi har redan nyttjat många människor i våra personliga nätverk (och framtida värdenätverk), som har gett oss tips och feedback i många olika typer av funderingar. Denna tråden kommer förhoppningsvis vara ännu en del av detta för att nå ut till fler människor viktig kompetens.

Välkomna!

Dan & Björn

8 gillningar

Nuläget och senaste hindret:

Statusen idag är att vi har stoppat in startkapital från våra egna bolag i Krut in Väst med ett 50/50 delägarskap.
Vi har pitchat vår idé för Almi vilket har resulterat i ”innovationsstöd” för att kunna utveckla prototyper för vår första produkt som är tänkt att lanseras under 2024.

Genom gamla kontakter i Asien håller vi på att ta fram skarpa prototyper men där vi har stött på patrull då fakturan för prototyperna ska betalas till Vietnam. I och med att Vietnam är svartlistade för utlandsbetalningar (vi har Handelsbanken just nu som företagsbank) har vi tappat lite fart. Trots att detta var ett specifikt krav redan när vi öppnade kontot.

Är det någon som har tips eller egen erfarenhet av den processen? Vi har inte stått så högt på priolistan hos banken eftersom det tar en okristelig tid, samt att man vill “lära känna” och gärna att samla alla olika banktjänster man har (privat, andra firman) på oväntade sätt.

5 gillningar

Namnet “Krut in väst” associeras helt annorlunda för mig som jobbat både civilt och icke civilt med vapen, sprängning och tillhörande teknik. Jag upplever det på gränsen till förvirrande faktiskt.

3 gillningar

Hallå där och tack för input angående namnet! Det går verkligen att accociera som du säger på väldigt många olika vis. Varken jag eller Björn har någon erfarenhet av vapen eller sprängningar utan associerar “krut” med “krut i benen” "krut i dojan! osv osv som är meningar som kan användas inom cykel- och idrottsvärlden. Krut in Väst är namnet på bolaget men som vi inte kommer att använda officiellt där vi endast kommer att köra på “Ridekrut” eller bara Krut.

5 gillningar

God afton!

Jag och Björn kämpar på med Krut och vårt senaste problem är att vi inte kan göra en betalning på en faktura från Vietnam, Vi har Handelsbanken som bank för företaget och i ca 4-6 veckor har banken haft på sig för att komma fram till att vi tyvärr inte kan betala denna faktura.
Anledningen som H-banken ger är att vi är ett nystartat företag med för kort historik för att de ska kunna godkänna vår ansökan om betalningar till Vietnam, Vietnam med fler länder är svartlistade numera bland storbankerna för penningtvättproblematiken osv osv.

Vi sitter lite i moment 22 här. H-banken kunde inte heller svara på om det går att göra betalningen med hjälp av Paypal till Vietnam, Vårt paypal-konto är såklart kopplat till vårt bankkonto på H-banken.

Är det någon här på forumet som har några tankar om hur vi kan komma vidare med detta?

Tacksam för hjälp!

1 gillning

Kanske skaffa företagskonto hos Revolut eller Wise? Av de två har jag erfarenhet av Revolut. Fast det var riktigt stökigt att skaffa fram rätt papper för att kunna öppna kontot (de efterfrågar något slags papper på aktieägarfördelning som inte hör till standarddokumenten här i Sverige, andra här på forumet har också skrivit om det) men det gick till slut efter mycket chatkonversation och ett stämplat papper jag beställde från Bolagsverket (jag tror inte att det var helt rätt men hade nog tur). Annars minns jag att vi använt Western Union för leverantörsbetalningar i Turkiet, kanske också kan vara värt att kolla för er.

1 gillning

Det är ju lite detta man börjar kika efter när man lessnar på bankernas arrogans.
Ska ju villigt erkänna att där finns en bekvämlighet/trygghet i att sitta med en gammal bank som inte kraschar i första taget, jämfört med att ge sig an ett blixtvärderat fintech bolag, men vi kan kanske kombinera tjänsterna vi behöver. Vi efterforskar mer! Tack för tipsen!

1 gillning

Vad betyder svartlistad i just detta sammanhang?

Sannolikt betyder det inte att det är olagligt att skicka pengar från Sverige till Vietnam. Det är endast banken som oroar sig för sitt eget rykte och vill till varje pris undvika att möjligen få problem för en struntsumma från en liten kund. Om det hade varit Sandvik, ABB, Ericsson, Volvo eller något annat större företag som hade velat skicka 100 miljoner till en projektinvestering i Vietnam så hade Handelsbanken stått med mössan i hand.

Om det är som jag tror så riskerar ni inte att drabbas juridiskt för pengatvätt eller dylikt om ni betalar genom någon mellanhand i Sydostasien. Har ni inga kontakter med någon privatperson eller något företag i Singapore eller Hongkong som kan lägga beställningen i Vietnam och ni beställer av dem istället? Alternativt om någon av er har ett konto utanför Sveriges gränser och skickar genom det.

1 gillning

Håller med till 100% För mig som rör mig i liknande miljöer så får jag samma associationer.

Hur som helst! Lycka till med er satsning.

1 gillning

Nej precis, det är jag som använder ordet lite slappt där. Som du säger, det är en begränsning pga penningtvättslagen som bankerna sätter pga ökad risk för olagliga verksamheter.

Vi kikar lite nu på att först och främst se om det går att komma igenom med Paypal via våra egna konto som engångsföreteelse. Samtidigt som ängslig svensk så är magkänslan kass när man ska försöka krångla sig runt regler på olika sätt. Men bra feedback, tack!

Låt oss veta om Paypal lyckas. Kommer att bevaka denna tråd tills ni funnit en lösning.

1 gillning

Igår lyckades vi få iväg betalningen, där jag tråcklade igenom den med hjälp av mitt egna bankkonto paypal. Kråksången var ju att det blev ganska mycket i avgift, men efter 1.5 månad av strul så är vi glada att äntligen dunkat iväg betalningen till en väldigt tålmodig leverantör.

Men detta är ju bara en temporär lösning. Vi kan inte betala 5% i avgift på varje betalning som denna gång. På fredag ska vi träffa vår kontakt Handelsbanken och ställa lite frågor, men i mina ögon så lutar det mesta mot att “reklamera” varan och byta bank.

1 gillning

Hoppas Paypal betalningen går igenom smärtfritt och att ni slipper få “på heder och samvete” dokument att fylla i efteråt. Var försiktiga med vad ni säger till Handelsbanken då de är fria att, när som helst, stänga era konton utan att ens ange orsaken. Att byta bank hjälper sällan då alla beter sig lika illa och har samma arroganta attityd. Har haft flera banker och för mig har Skandiabanken varit sämst och Handelsbanken bäst.

1 gillning

Absolut, tack för förvarningen till aktsamhet!

Ja det vi helst vill hitta är ju en bra personlig kontakt på någon bank, eftersom det verkar vara det enda framgångsreceptet på att få bra hjälp, utöver att vara svinrik. :slight_smile:

1 gillning

Hurra! Efter 2.5 månad har nu handelsbanken ändrat sig och gett oss tillstånd att göra betalningar till Vietnam. Precis samma dag som vi fick en bra kontakt med Swedbank som inte har dessa begränsningar. :sweat_smile: (kan vara bra för andra att veta).

Just nu är det mkt i görningen inför december. Prototypen av skumsulan är på ingång och vi har även lite andra roliga projekt på ritbordet! Samt att jag sitter och pysslar en del med hemsidan vilket är knepigt. men har hittat bra verktyg (webflow) som funkar bra för min designhjärna. Jag försöker även hitta leverantörer för hållbara/cirkulära kläder.

Dan kikar mkt på e-com och logistiklösningar, där det finns både mycket tips och bra lösningar. Lutar just nu åt shopify som stödjer det mesta vi behöver.

4 gillningar

Härligt! Kul med lite medgång! :slight_smile:

3 gillningar

Det här är jag intresserad av att höra mer om. Kan ni utveckla vad det betyder och är för er?

Roligt att du frågar!

Vårt mål är att skapa prestandaprodukter i sport- och livsstilgenren, som har ett väsentligt bättre fotavtryck än vad som finns i motsvarande produkter idag.

DVS:
Skapa produkter med hög kvalitet och som håller länge.
Använda råvarukällor som är biobaserade och regenerativa.
Återanvända/upcycla material i stor mån, från andra tillverkningsflöden.

Te.x så är en stor utmaning nu att ta fram bomullsprodukter som har en maximal del återvunnet råmaterial. Det vi har hittat är 50% återvunnen bomull (pre consumer) och 50% organisk bomull. Dilemmat är att det då tummas på kvaliteten av plagget vilket förkortar livslängden. Men vi testar och utvärderar olika alternativ.

En annan svår fråga har varit att ta fram kolfiber. Vilket generellt är ett material som kräver enorma mängder energi för att tillverka. Där har vi hittat andra lösningar som vi tror är våg väg att gå.

Internt pratar vi mycket om hållbarhet ur ett perspektiv i vår egen karusell och familjeliv, då det är kvällar helger som gäller. Samt att vi även ska kunna ge alla vänner och bekanta en rimlig ersättning när vi får hjälp med saker som vi inte kan/behärskar. Inte åka snålskjuts på andras godhet och välvilja.

1 gillning

Väldigt kul att följa er resa!

2 gillningar

Spännande! Har ni någon hemsida, fb sida eller liknande? :smiley:

2 gillningar