Det är detta jag pratar om: resurser belånas. Pengar skapas vid lån och förstörs vid återbetalning av lån och pengarna representerar det behov som finns av obalans mellan vem som besitter de reella resurserna och vem som fortfarande har deras värde. I stället för att direkt låna bostaden av den som äger den så går en mellanhand emellan så att de två parterna i transaktionen inte behöver lita på varandra—pengarna representerar bara att man lånar bostaden utan att ha värdet att betala den, och på andra sidan slipper tidigare ägaren låna ut bostaden specifikt utan får en skuldsedel på ett bredare värde (alla belånade saker) än bara just sin egen bostad. Det kunde lika gärna varit en skuldsedel just på den utlånade bostaden, men pengar skapas som en generell skuldsedel som är tryggare för att en mängd resurser är inmixade i stället för en enskild bostad.
QE är lurigt, men det hamnar i balansräkningen, så det är bara omvandling av olika typer av pengar?
Helikopterpengar är inte heller tryckning av pengar, det påverkar också statens balansräkning.
Samtidigt valde centralbankerna att ösa ut pengar under covidtiden, som nog en betydande orsak till den inflation som vi har idag och haft de senaste åren. Hur balanserat var det?
Jag tror inte att Bitcoin kommer att ersätta Fiat-pengar, men jag tror att centralbanker fortfarande kan fatta felaktiga beslut. Så därför tycker jag Bitcoin fungerar som ett bra komplement.
Det roliga med bitcoin och fiatdiskussionerna är att vi har två grupper som lever i helt olika världar.
Fiatgruppen tror den historiska börsutvecklingen, ekonomin etc, trots påståenden om historik blabla kan inte användas, kommer fortsätta likadant som tidigare, 7% har det varit tidigare och så kommer det förbli.
Bitcoin gruppen tänker att den historiska utvecklingen och existerande ekonomiska system kan inte fortsätta pga problem med sjävla fundamentet som allt bygger på.
Tyvärr pumpar folk in pengar i indexfonder utan och reflektera över vad som händer i världen. Världen är byggd på skuld och det kan inte fortsätta för alltid (Steins law). Ni som sitter med allt ert sparande i globala indexfonder som mestadels består av en massa övervärderade amerikanska bolag, vad tror ni kommer hända när världen tillslut tappar förtroendet för dollarn? Eller när de blir hyperinflation? Hur tänker ni att USAs växande skuld ska lösa sig?
Vem har 100% av sina tillgångar på börsen? Är nog få.
Sen är alla fullt medvetna om att vara på börsen är en risk, därför man bara ska vara på börsen med pengar man har råd att avvara.
Sen, om nu alla världens börser skulle haverera, så tror inte jag att krypto är en säker spekulation.
Havererar börserna, världsekonomin och den halvt civiliserade världen som vi har idag. Då är det tur, en bra grupp kompisar, rent vatten och typ salt som har värde.
Jag utgår från hur världen ser ut idag, ingen har vad jag vet en fungerande spåkula. Det lär troligen bli helt ok och blir det inte det, så får vi lösa det då.
Googla företaget Marathon Fusion. De hävdar att man kan omvandla kvicksilver till guld i en vanlig fisionsreaktor. Det kommer visserligen vara radioaktivt i 17 år men det kommer troligen devalvera värdet på guld med tiden.
Klassiska blir det mer pizza om man delar den i fler bitar. 1 bitcoin är ju en oavsett hur många bitar du delar den i. Nu är det 100 000 000 Satoshis I en bitcoin. Dvs minsta delen av en BTC.
Du får i fallet pizza hälften mat och halva priset. I fallet bitcoin är det bara halva priset. Det finns inget annat än priset som definerar användbarheten.
Att mängden bitcoin är begränsad är helt irrelevant eftersom ekonomin är helt fristående från bitcoin. I stort sett ingen har sin lön, räkningar, lån eller andra tillgångar kopplade till bitcoin. Bitcoin kommer inte heller att ersätta något lånebaserat system så att klanka ner på fiat-valutor gör bara att man ser dum ut. Allt det där snacket drar ett rött skynke över diskussionen.
Bitcoin löser inget problem och saknar därför värde. Dessutom kostar det jättemycket att hålla systemet igång. Det är ett vansinnigt projekt som borde stoppas innan det ställer till ännu mer skador på miljön och småsparares ekonomi.
Men är den ens begränsad? När en satoshi kostar en miljon dollar är det bara att dela upp varje satoshi i en miljon mikrosatoshis och så kan stollerierna fortsätta i all oändlighet.