Kul så länge det varade - slut på bra ränta hos Lunar

Största problemet är folk betalar redan till sin storbank med bankkort (om man inte är snål som jag är och kör LF) och vill man ha ett konto med bra sparränta, SBAB 3,75%. Vem skulle vilja betala 29kr/månad för att få en tjänst med nästan lika mycket funktioner som en storbank inklusive bra ränta på transaktionskontot? Inte så många tror jag. Där har du kärnan i problemet.

Alternativet är att man stannar kvar i Lunar Light och får 0,25% ränta, vilket medför att det blir 2,5kr per 1000 kronor. Det blir ju tämligen meningslöst (enligt min fru) och hon lägger ned Lunar och flyttar sina pengar tillbaka till Nordea som hon redan betalar för.

2 gillningar

Tack för feedback! Sidorna är uppdaterade :+1:

3 gillningar

Tack @Olivia-LUNAR för att ni är här och lyssnar och fixar. Jag uppskattar det jättemycket. Känner inte till någon annan bank som gör det på den nivån. :slightly_smiling_face::heart:

2 gillningar

Kika på hemsidan och det visar sig att pengarna som ligger på transaktionskontot (dvs där kortet drar pengar ifrån vid köp kommer vara 0,25% ränta).

3 gillningar

Innebär det att det blir som NorthMill - gratis - som ger 2 % på kortkonto och 3,75 på sparkonto rörligt (4.30 på fast 3 mån)?

Lunar, skicka ut info till oss med alla förändringar!

1 gillning

Kommunikationen är under all kritik. Man ska väl inte aktivt behöva skanna av er hemsida för ändringar av villkor Lunar?

Om man ändå betalar 29 kr/mån för att få en sparränta så får man också 3 konton, då kan man ha det mesta av pengarna på de konton som inte är kopplade till kortet, och flytta pengar till transaktionskontot utan fördröjning vid behov.

Detta stämmer dock bara om man kommer från en storbank med lägre ränta. Alternativet man ska jämföra med är såklart ett konto hos en annan nischbank med 4%+ i ränta.

Sedan när gäller detta? Jag fick ränta på transaktionskontot senast den 30:e april.

Jag gillar Lunar generellt, men det här suger verkligen. En av de stora anledningarna till att jag valde och kör med Lunar är för att få ett sorts mentalt lugn att alla mina kontanter oavsett var dom ligger får samma höga ränta. Nu börjar det på allvar likna en storbank vilket jag inte alls gillar.

1 gillning

Nu finns ju inte enbart de fyra storbankerna utan Skandia, LF och Ica erbjuder fullsortiment inkl BankId och Swish.

Skandia har 3,65% på sina sparkonton tex. Även om den digitala upplevelsen är mer gammelbank än Lunar.

Dock är ju Revolut absolut bäst på digitala lösningar och är enligt med hästlängder framför alla andra på den biten. Men de erbjuder ju inte allt som behövs i Sverige.

Japp. Det var exakt så. Nu är pengarna flyttade till Northmill. Dock står det att Standard kostar 19kr/månad. Men det blir svårt att motivera. Jag killgissar att informationen uppdaterades i på Lunar.

Dessutom ingår valutaväxlingsavgift på 1,5% vid användning av kortet utomlands. Light/standard.

1 gillning

Hur fungerar det med spar- och transaktionskonto på Lunar? Blir det ett transaktionskonto när man kopplar kort till det? Låt säga att man har tre konton och kopplat kort till alla så har man inget sparkonto?

Hela tråden började ju till följd av ett mejl och info i appen. Jag har också fått mejlet, så jag tänker att även du bör ha fått det? :thinking:

Sanning med modifikation. Jag kan absolut förstå var du kommer från med kommentaren. Men för mig så är det ju för att man har (än så länge med rätta) placerat Lunar i kategorin “nischbank”. Men i längden är det ju inte en rättvis jämförelse då Lunar (snart) ska jämföras mer mot Swedbank, HB, SEB, Nordea.

Det kommer ALLTID finnas nischbanker för den som vill optimera och hoppa mellan aktörer. Det är ju en “never-ending”-diskussion här i forumet t.ex. fondrobot vs enskilda fonder, globalfond X mot globalfond Y etc.

Men också utifrån mitt synsätt som aktieägare, så kommer jag aldrig ge instruktionen till Lunar: “bygg er affär på att konkurrera med den med lägst pris eller högst temporärt erbjudande och de kunder som hoppar mellan dessa.” Det är ju inte en långsiktigt hållbar portfölj.

Det är ju därav min kommentar ovan också att om man som jag också ibland är att jag hoppar, då kan jag vara tacksam till den som jag varit hos, eftersom jag har med stor sannolikhet fått mer än vad jag har stoppat in, dvs. jag går vinnande ur affären och då tycker jag det är lite tufft att vara vinnaren och dessutom vara arg för att jag vunnit. Men det är bara jag. :wink:

Bra feedback. Ska kolla upp varför det måste vara särskilt. Men samtidigt så blir jag nyfiken, hur mycket pengar sitter ni med på era transaktionskonton? Hos mig och Caroline är det ju ett konto som typ är fullt när lönen kommer och tomt när dagen innan. Dvs. hur mycket pengar rör det sig om i absoluta tal?

Jag har faktiskt inte provat dessa, hur är din upplevelse av dem? Upplever nämligen få vara supernöjda med sin bank. Vad gör de bra och inte?

Amen. Hade dem ett tag, men lämnade dem när de började strula sjukt mycket kring notarius publicus och annat.

Är det riktigt gamla uppgifter som ligger kvar eller har de höjt Standard från 19 kr till 29 kr?

Men är det allt?

1. Att man kommer att ge 0,25 på kortkonto.
  2. Att alla betal-konto nu måste skilja på kort-och sparkonto och överföra mellan dem för att få den högre räntan

Eller kommer det mer?
Punkt 2 förstod jag först för en liten stund sedan, därav att jag kommenterade i tråden igen

Hos mig så står det i appen att det kostar 19kr/månad, men att de kommer höja till 29 kr per månad från 3/6-2024

1 gillning

Med tanke på att den stora massan låter sina pengar ligga kvar på lönekonto så är det riktigt lukrativt att vara en “riktig” bank med tillhörande funktioner. Ni får göra en utvärdering efter sommaren när förändringen har slagit fullt igenom. Bara i april fick jag 20kr i ränta. Vilket jag inte hade fått om pengarna låg kvar på lönekontot på LF.

Swedbank har ju också 0,25% på lönekontot. Personligen tror jag att man gör ett misstag. Sen tycker jag att det är synd att du verkar ha svårt att ta emot feedback från oss på forumet. Klart vi har gått mer plus än minus. Det hade vi ju gjort om vi haft pengarna på SBAB 3,75% med.

Hur tror du att Lunar ska lyckas att locka till sig fler kunder, med ett ofullständigt erbjudande och samtidigt ta betalt för produkten. Mig veterligen så är det ingen här som hoppar jämfota över förändringarna.

2 gillningar

ICA Banken är klart vassast på digitala upplevelsen, deras app funkar kanon och täcker allt. Sen var de sist med Apple Pay, valutapåslag i likhet med storbanker osv. Samt såklart kopplat till ICA vilket kanske är lite B. Började likt Lunar med riktigt bra erbjudande med noll valutapåslag, ingen avgift för bankomatuttag osv. Men nu villkor som alla andra.

Skandiabanken är rätt trötta nuförtiden tillskillnad från 00-talet då man var en av dem ledande digitala bankerna. Namnet på deras konto är Allt-i-ett då det gång i tiden var transaktionskonto med bra ränta. Men de är i alla fall billiga och erbjuder allt. Kan vara knepiga med utlandsöverföringar.

LF har jag inte provat.

Sensmoralen är väl kanske att alla uppstickare börjar med bra erbjudanden sen gradvis försämras.

2 gillningar

Ja för företag är det allt annat än smidigt

1 gillning

Hänger ju kvar i konversationen, det är väl ett tecken på att jag uppskattar feedbacken. Dessutom har jag tagit den med och hänvisar Lunar till tråden som jag vet följer den. Så tolka verkligen inte mina kommentarer som att jag inte tycker feedbacken är viktig. :heart::heart:

Jag bara försöker få en känsla från flera olika perspektiv. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag har Sevenday bank, 3.70% i ränta från första kronan. Fria uttag. Högre om man låser. De har varit toppenbra. Har gratis kort på norwegian Bank. Andra kort när jag reser med euro.

1 gillning

Jo men detta är ju som sagt gratis på Northmill.

Nu verkar det ju som att man inte heller slipper växlingsavgifterna med “standard”.

Känns som bästa erbjudandet då är att köra gratiskonto på Lunar för räkningarnas skull och använda Northmills kort/sparkonto.

Sen är jag fortfarande lite lack på att Lunar inte fattar att mitt första förnamn inte är mitt tilltalsnamn, men det är en mindre sak.

1 gillning