Som sagt, Lunar är ännu inte riktigt där man vill vara, men jag vill gärna tro att de kommer att ha ett billigare och bättre erbjudande. Men återigen, vi får se.
Fungerar på företagssidan, gissar att det inom kort kommer fungera på privatsidan.
Absolut. Vi pratar om det i avsnittet, allt är inte Lunars fel, kan säga så här att man har haft vissa utmaningar att komma in på den svenska marknaden - särskilt på produkter och tjänster som samägs av de andra bankerna.

Ja, framförallt så har de fler produkter där den kan “dölja” avgifterna (typ inga avgifter på privatkonto men sämre ränta på bolån). Lunar försöker ju ta en lite annan väg genom att vara mer transparent kring avgifterna och ta betalt där det kostar. Vi får se om det blir en framgångsrik strategi, jag vill ju gärna tro att det borde löna sig i längden.
1 gillning
Man tänker ju lite att när Kinnevik står med som relativt stor ägare att de skulle vara med och bidra med lite expertis inom kommunikation. 
Hade faktiskt fått ett relativt anonymt mail häromveckan om detta med titeln “Update from Lunar” samt innehållet “As previously informed, we will soon launch payment services related to Bankgirot. This means you’ll be able to pay your bills directly from your Lunar account.”
Hittar dock ingen “previous information” i något annat mail och vem läser mail som ser ut på det viset egentligen?
Jag kan förstå att tjänster förändras men som kund tycker jag att man har rätt att förvänta sig att få information i tid.
För knappt 3 veckor sedan (16 april) fick jag senast ett meddelande från Lunar, då om nya bankgirotjänster. Inte ett ljud om att man skulle sänka räntan. Ett besked jag, ca 1 månad före, ännu inte fått från Lunar utan endast läst här.
Visst, försämringen att man skulle få betala 79 kr i frakt för nytt plastkort kom också ganska sent men den faktiska förändringen skulle ju komma först när ens kort skulle bytas ut så man hade ju lite tid att tänka över om det var värt det (vilket vi tyckte efter att kommit på bättre humör men sänkning på 3,50 är för besk att svälja)
Tror lite Lunar gör även som vi människor;
Man gör så gott man kan och fattar så fort man hinner. 
Jag och andra försöker vara på dem kring kommunikation. Så jag vill ju gärna tro att det kommer förändras och bli bättre.
Än så länge har man ju kämpat med att ens kunna erbjuda bankgirot t.ex. Lite tvärtom mot Musk som är grym på kommunikation, men lite sämre på leverans av det som kommuniceras. 
1 gillning
Ja, självklart. Jag tror egentligen ingen tycker annorlunda, inte ens Lunar faktiskt. 
1 gillning
Avslutade Lunar precis.
Hade ingen aning om ändringen innan jag läste här.
Tackar!
3 gillningar
Har haft Lunar ganska länge cirka 3 år. Det jag märker med startups i fintech leder onekligen till slut att de måste börja ta betalt för sin satsning. Lunar tror jag kommer få det tufft i framtiden då de närmare sig ”gammelbankerna”. Vi som försöker kostnadsoptimera rör ju sig fort som tusan så fort försämringarna kommer.
Problemet nu är att folk gör en koppling att man måste betala 29kr/månad för att få en ränta på3,75% i och med försämringen av Lunar Light. Jag som har Revolut, Northmill ser ingen poäng med att fortsätta med Lunar.
Det kommer säkert som som kommer ha kvar Lunar Light, men det lockar inte längre.
1 gillning
Ja, så klart och samtidigt så är kanske inte produkt-marknad-matchningen perfekt då. Lite som konversationen om Lysa och att jaga de där sista tiondelsprocenten. Jag personligen tycker ju inte att det är ett spel värt att spela, men respekterar att det finns ni som tycker det.
Men det kommer ju ner till - som vanligt - vilket problem försöker man lösa. Lunar vill över tid bli en vardagsbank och inte en aktör som lockar kostnadsjägare eftersom det kommer alltid finnas någon annan som gör något billigare under en period.
Samtidig som jag tex prioriterar att öka inkomster, energi och bekvämlighet snarare än att jaga kostnader. Inget rätt eller fel, bara olika utifrån ens värderingar och därmed även prioriteringar.
Lysa ger ju ett mervärde. Lunar är inte riktigt där ännu. De skulle ha gjort klart allt motsvarande storbank och sen lansera med en kostnad. Att de får böta en massa pengar nu känns för mig iaf ännu mindre värt då de tar från spararnas ränta för att betala boten.
Öh, va?
kan du utveckla det där? För i min värld så är det ju inte så verkligheten fungerar riktigt…
Bara som exempel att driva bank är bland det dyraste och svåraste du kan göra. Det ger ju sig självt av bankernas 125 miljarder i vinst OCH i ingen konkurrens, varför kan man fråga sig? För att alla har missat affärsmöjligheten? Knappast. Det kanske föreligger andra saker man inte har tänkt på.
Jag kanske överreagerar men jag är så trött på den här tanken att allt ska vara gratis, att någon annan borde betala, att man inte ser det från flera håll eftersom jag upplever att man då inte har förstått hur hur det ekonomiska spelet fungerar. Och det är självklart helt okej, men i förlängningen så leder det till att man kommer inte ha en så bra ekonomi som man skulle kunnat ha.
1 gillning
Gissar att du känner till den här grejen.
Man drar en parallell. Att det måste skäras och då blir det kunderna som får börja betala. Jag köper fullständigt att de vill ta kampen mot storbankerna och de ska ta betalt, som Lysa gör. Men Lunar är ju inte färdiga.
Sen borde de anlita dig som kommunikatör, för du skulle göra jobbet 1000% bättre. Deras timing lämnar mycket att önska.
3 gillningar
Ja, och det har jag, de andra delägarna i communityn och övriga externa aktieägare betalat. Det ingår i ansvaret som ägare. Man är med på upp- och nedsidor. Så det är ju inget som kunderna betalar och inte något som påverkat prissättningen, i alla fall inte vad jag har hört eller sett.
Ja, vem ska annars betala om inte kunderna. Det är väl grejen i alla företag? 
Nej, inte helt. Men det är väl inte en anledning till att man inte ska ta betalt, eller?
Sedan blir det ju alltid protester när man ska gå från gratis till betalt, men det handlar ju om oavsett. Sedan håller jag med om att Lunar måste bevisa sig i reggelrätt match och där visa att man har en USP och är bättre (och billigare). Och nej, det har man inte visat i Sverige (ännu).

@Mats-LUNAR 
De hade haft ett betydlig starkare erbjudande om man hade gjort klart och varit ett fullgott alternativ till storbankerna. Nu är man en nischbank och risken är att användarna bara ser det negativa och inte ser mervärdet sen. Ni vet ju vilka konkurrenter ni har och jag är inte ensam att tänka att Northmill får en tillströmning av användare som är ute efter ett bankkort med ränta utan att behöva betala.
Det ligger ju miljarder som skvalpar på lönekonton varje år och det är ju dit ni vill. Att vi ska välja Lunar för lönekontot. Det är ju där den stora fisken ni ska fånga. Sen fixar ni bolån till ett schysst pris. Då är det på riktigt liksom.
1 gillning
Bra feedback, tack! 
Vi tar faktiskt upp det k nästa veckas avsnitt. Man jobbar på att göra färdigt så fort man kan. Problemet är att vissa saker låter enklare än de är.
Tex bolån, SBAB har hållit på i 40 år och har mindre än 10 procent av bolånemarknaden… eller som i fallet Lunar att det är den första utmanaren som tar sig an helheten. Ingen annan har klarat det hittills eller tyckt det varit värt besväret.
På sätt och vis är det ju ett oligopol som vi har i Sverige - för många har det ju på riktigt inte ens varit lönt att byta bank då alla har varit likadana…
2 gillningar
Den resan som Lunar gör nu påminner väldigt mycket när Skandia var Skandiabanken och skulle slå sig in på marknaden. De hade också bra ränta på lönekontot, gratis bankkort, men sen gick de vilsna och tappade bort sitt game.
Jag vill att Lunar lyckas och är erbjudandet tillräckligt bra så är jag övertygad att många kommer börja nyttja.
SBAB har problemet att de bara har bolån. Det gör att de förblir en bolånebank. Folk vill ju ha helheten. Det ska vara enkelt så det finns en anledning varför de 4 storbankerna har en stor del av marknaden för bolån.
Lunar måste leverera något extra ordinärt för att gemene man ska våga byta. Det flesta vill ju inte byta sparkonto från ens huvudbank för att få extra ränta. Sen borde Finansinspektionen underlätta så att ens bankkontonummer följer med när man byter bank, lite som när man byter mobiloperatör . Det där med Clearingnummer och kontonummer tillhörande en specifik bank kan man lösa.
2 gillningar
Det här förvånade mig lite i deras kommunikation och är en fråga som jag såklart skulle bett @janbolmeson ta upp med @Mats-LUNAR;
kommer transaktionskontot inte ha hög ränta?
Jag uppfattade det som att man ska ha ränta på ett konto och lön och alla transaktionerna tas från ett annat i framtiden - det va just det som jag tyckte va en av de stora poängerna med ett Lunarkonto, att man kan ha hög ränta på sitt transaktionskonto. Hoppas det är något jag missat i kommunikationen…
3 gillningar
Jag har bara använt Lunar som ett buffertkonto med ränta och har inget direkt behov av andra funktioner. Byter nu till Borgo 4,15% rörlig ränta.
1 gillning
Ni som säger att ni ska byta till northmill, har ni mindre än 20 000 kr på kontot?
För det är ju ungefär där brygränsen ligger för att tjäna in de 29 kr/mån du behöver betala för… För alla som har mer pengar blir det ju en direkt förlust…
3 gillningar
Man kan ju registrera sig på standardkontot och sätta en påminnelse på 6mån och därefter avregistrera sig, det har jag gjort.
För de som missat har även Nordnet numera ett sparkonto med ca 3.6% ränta, men jag lyckas av nån anledning inte aktivera det ännu.
Att ha 20k liggandes direkt på kortkontot vid alla tillfällen är ju lite av en risk, så nackdelen med att det tar några duttar att flytta sina pengar från 3.75 % sparkontot på Northmill till kortet är inte så stor.
Sen kör jag på kreditkort den största delen av tiden, Lunarkortet var primärt för betalningar i annan valuta, så ränta specifikt på kortkontot är kul men inte så avgörande.
Man kan ju tycka att det är synd för Lunar att det mest är vi “dåliga” bankkunder som jagar kostnader som går lätt att ta från storbankerna, men det är ju definitionen. 
1 gillning