Vi på Lunar har jobbat efter hypotesen att inte krångla till det. Vi tänker "inget valutapåslag”, inga beloppsbegränsningar och inte köra avgifter på helger men inte vardagar osv. utan istället kör vi att på vår standard-variant för 19kr / månad har man 0% valutaväxlingsavgift och så ger vi Visa-kursen direkt.
Nu till min fråga: Är det mer attraktivt, anser ni, med ett “gratis” konto som har begränsningar, än ett konto där man betalar en liten avgift och sedan får betala om man råkar gå över gränsen eller använda kortet på helgen, osv?
Jag är så äcklig att jag hellre kombinerar 2-3 gratiskort med olika begränsningar (t.ex ett med cashback och ett utan valutapåslag) istället för att betala för 1 som gör allt.
För mig känns det principiellt fel att betala månadsavgift för att banken ska blåsa mig på pengar. Speciellt gammelbanker med värdelösa kort för 500kr om året.
Hur mycket tidsåtgång och tankekraft för att planera optimalt användande av x kort i kombination är det värt för att spara enstaka hundralappar på ett år?
Inte mycket för mig. Enkelhet över hela året är mer värt än ett par hundralappar.
Jag har ett gratiskort för inköp i utländsk valuta och sen ett Amex Platinum som är ett svindyrt kort men om man konsumerar mycket, utnyttjar lounge, cashbacks, reseförsäkring och gratismiddagar blir det rätt bra ändå.
Jag ser inte vilka väsentliga “begränsningar” som Northmill (som är gratis) har jämfört med Lunar Standard (19kr/mån = 228kr/år), om syftet med kortet är att användas endast i handla i annan valuta. Den där begränsningen som nämndes tidigt i tråden gällande beloppsgränser har ju visat sig vara ändrat nu.
Det ingår inget försäkringsskydd i Lunar Standard, utan det är Plus som har reseförsäkring, om det är det du menar? Däremot täcks ju vissa köp med kort av olika skydd, och det gäller alla Lunar-kort.
Jag vill ha kort som funkar och ger mig det jag behöver (kan betala, både i landet och utomlands, utan extra kostnader, ger mig avbeställningsskydd osv om jag nu skulle beställa en resa etc) utan att det kostar. Men det är kanske för att jag inte förstår vad som eg ska behöva kosta - och det kanske är min ignorans som kommer i daga här. När jag gör köp, tas en kostnad av handlaren jag köper av, och det är vad jag har förstått det som är intäkten som kortföretagen går runt på. Eller?
Och kanske detta är lika absurt som att jag (‘man’) tycker och tror att Sociala Media ska vara gratis utan att förstå att när det är det såhär det jag som är produkten. Blir det samma för ett kortföretag (eller en bank som ger ut ett betal/kreditkort)? Är det så? Är jag mindre produkt om jag betalar för förmånen att nyttja kortet? Eller är jag lika mycket produkt om jag betalar som om det är gratis?Eller är jag inte alls produkt och jag har missförstått alltsammans?
Beror nog på. Vissa kort vill ju pracka på krypto. Klarna har ju massor med reklam i sin app (antagligen spåras tidigare köp och därmed får man rekommenderad reklam baserat på sådant man köpt innan?)
För oss är cashbacken på 1% (från 20ksek/halvår) på everyday card bäst. Den gör att årsavgiften på 195 kr (16kr/mån) är värd att betala. Vi betalar allt vi bara kan med kortet och får runt 4000 kr/år i cashback. Det är ett bra kort i vår värld. Förutsätter dock att man klarar av att hantera kreditkort och aldrig någonsin betalar ränta.
Vill ni ha oss som kund så är det bara att erbjuda en bättre cashback deal
Jag tror båda behövs. Jag hade aldrig provat Lunar om det hade varit en månadsavgift ifrån start, oavsett om avgiften var 5 kr, 50 kr eller 100 kr. Men nu när jag provat Lunar så gillar jag prisnivån på 19 kr/mån. Måste dock erkänna att det fortfarande svider lite att betala för något jag kan klara mig med ett gratisalternativ, men det är överkomligt givet fördelarna.
Håller med. Det stora problemet med Lunar, Rocker, och andra kortbetalningsföretag är att jag fortfarande måste ha kvar min gammelbank, eftersom jag behöver lönekonto, Swish, e-faktura och bankgiro. Det tar emot rejält att betala en månadsavgift till 2 olika banker…
Jag kör LF som lönebank. Det är gratis förutom debit kort aom kostar 195kr/år. Vilket redan det är ganska billigt. Men blir man guldkund blir även detta gratis. I teorin kan man nog skippa kortet och bara swisha över till ett gratiskort dock?
Jag kör också på LF och är även guldkund där. Då blir det inga avgifter alls för kort eller bank. Tittade lite snabbt i villkoren för LF och det kostar ca 45kr/månad men då får man ju även tillgång till möjlighet att betala räkningar, Swish och ISK.
Valen ovan känns lite som att välja på pest eller kolera men höjer man bara blicken lite så finns det gräddtårta istället.
Jag förstår inte riktigt vad Lunar fyller för funktion överhuvudtaget?