När det gäller kort: vad ser du helst? Gratis med begränsningar eller typ 19 kr/mån och inga begränsningar?

LF är gratis i vissa län. Här gick det inte att bli guldkund och slippa avgifter.
Det ledde till att jag är silverkund och har kvar min andra bank som vardagsbank.
Jag betalar 360 kr för handelsbankens allkort då jag ändå skulle behöva betala 300 kr dit kan jag lägga till 60 kr och få ett kreditkort.

Att betala för ytterligare en bank är inte aktuellt.

När vi jämför kostnader kan jag lägga till att Skandiabanken är gratis om man inte har kort. SEB kostar ca 180kr/år tror jag om man väljer bort kort.
Kort hos revolut eller Wise har en engångsavgift under 100kr och billigare växling än visa-kursen :slightly_smiling_face:

Dock får man nog en relativt bra reseförsäkring på köpet med kort hos de svenska bankerna

Vilket ju är målet med Lunar att under 2024/25 så skulle man kunna skippa sin andra bank. I Danmark går det men i Sverige saknas fortfarande några funktioner som är på gång.

Då tror jag att erbjudandet blir mycket mer attraktivt.

Inom en närtid (1-2) år konkurrera på riktigt med de andra bankerna - dvs inget behov att i mitt fall tex ha Swedbank för att allt går hos Lunar. Det är en av anledningarna till att jag investerat i det.

Tänk också på att vi har lyxen att ha @Mats-LUNAR i forumet som är ansvarig för hela Lunars Sverige verksamhet så vi har på riktigt möjligheten att påverka hur en bank kan se ut om 2-3 år.

Så låt oss ta möjligheten och önska lite och ge bra feedback. Tänk dock gärna att feedbacken behöver fungera för en större massa än bara oss i forumet.

1 gillning

Ett kort är nyckeln till övriga tjänster hos den bank jag kan tänkas vara kund hos. Kortet kostar pengar, mellan tumme och pekfinger 15 till 30 kronor per månad.

• Kickback från kortköp täcker kortets årskostnad
  • Övriga tjänster från banken ingår utan kostnad
    • Swish
    • BankID
    • Betala räkningar både inrikes och utrikes (EU/SEPA)
    • Föra över pengar både inrikes och utrikes (EU/SEPA)
    • Ta emot pengar både inrikes och utrikes (EU/SEPA)
    • Internetbank
    • Telefonbank
    • App
    • Sparande
      • Depå
      • ISK
      • Kapitalflörsäkring
      • Sparkonton
    • Dela konton med andra
    • Reseförsäkring
    • Återbetalningsskydd

Allt detta ska ingå i en banks erbjudande för att jag skall överväga att bli kund hos den.

6 gillningar

Hej,

Jag skulle vara intresserad av kortet om det fanns ett a och ett t mer i valutakursen (dvs valutaväxling till avistakurs istället för visakurs). Då skulle det nog kunna få kosta några kronor också, särskilt om reseförsäkring ingick och man kunde betala till kortet med swish.

I övrigt håller jag med den skribent tidigare i tråden som ville veta exakt hur man faktiskt betalar för olika kortprodukter. Det hade varit jätteintressant att veta hur det kommer sig att vissa kort kostar, andra har cashback etc. Hur tjänar Visa och Mastercard sina pengar? Gammelbanken med sitt debetkort och kreditkort? Re:member och andra rena kortföretag? Uppstickarbanker som Luna? Jan, finns det ngt avsnitt om detta, annars kanske det vore värt att göra ett?

Även en jämförelse mot utlandet vore intressant. Tex i USA har massor av kreditkort jämförelsevis hög cashback - varför kan de men inte svenska kortutgivare?

Med vänlig hälsning,

F

3 gillningar

Oj, det var en diger lista som ska vara gratis. Eftersom jag vet att du också är företagare @Jacke78, hur mycket handlar du per år på kortet för att banken ska kunna täcka sina kostnader och göra en vinst? Går matten ihop? För det är INTE gratis att tillhanda allt det där som du önskar.

För om jag ska vara krass, varför ska jag som aktieägare i Lunar subventionera din vardag? :wink:

Så helt ärligt upplever jag att ditt inlägg är lite “out of touch” :wink:

Jag vet en handfull svenska banker som uppfyller mina villkor. :slight_smile:

Det ska räcka med att använda kortet vid inköp om totalt 70 000 per år för att betala för det jag listade. Då pratar vi kickback på 0,4% per köp vilket är lågt sett till många andra kort som inte är bundna till en specifik bank.

2 gillningar

Har du kollat på den aggregerade kreditkortsskulden i USA? :wink: Klart som fan att man kan erbjuda mycket cashback och erbjudandet om en stor del av människorna bara rullar sin kredit (läs: betalar minimibelopp).

Jaså, då är jag nyfiken vilken bank som ger allt det där gratis.

Det blir enligt min beräkning 350 kr per år.

Sorry @Jacke78, men då säger jag att du är helt ute och reser. Jag vet vad internkostnaderna för en kund är både för svenska och utländska banker och det där är inte ens i närheten.

Jag menar att om vi ska önska regnbågar och enhörningar så är det inte lönt för @Mats-LUNAR att hänga här eller lyssna på oss… Man behöver se det från andra sidan också.

EDIT: @Andre_Granstrom - har du koll på om det finns några officiella siffror från bankers ÅR om vad banktjänster kostar per kund? Jag vet ju att du i din analystjänst har kollat på banker.

Du kan få tycka det, men det är vad jag får från min bank och jag har beskrivit min motprestation. Vi har fin konkurrens bland banker i Sverige vilket leder till att det jag skriver är fullt möjligt. Gäller bara att läsa prislistorna hos respektive bank och göra matten.

Jag förstår att Lunar vill göra entré på svenska marknaden och bli en fullfjädrad självgående aktör som erbjuder en paketlösning för mig som individ. Då gäller det att se hur konkurrensen ser ut och ordna ett konkurrenskraftigt erbjudande till potentiella kunder. Att köpa krypto och slippa växelkursavgifter vid utlandsköp är inte det som får mig att överväga dem, när de har kostnader på andra delar som jag idag har utan kostnad hos min bank.

Gör ett erbjudande åt de som reser utomlands mycket och vill köpa krypto direkt i deras app. Det går i linje med den branding jag sett här och utomlands. Eller gör som Klarna och slå på trumman att all shopping ska gå superenkelt. Nischa sig. Branda sig. Kommunicera tydligt vem som är deras målgrupp. Det jag beskriver som minsta nivå är vad svenska storbanker av idag erbjuder och deras målgrupp är “medelsvensson”.

Lunar har varit en enormt frisk fläkt i Danmark. Där har de haft helt andra förutsättningar att agera, marknadsföra och lansera nya banbrytande tjänster som de andra bankerna saknat. Det ser inte alls likadant ut i Sverige.

2 gillningar

Då har du en väldigt snäll bank som subventionerar dig eller att du gör någon variant som inte är avsedd. Vore ju iof inte första gången i forumet där vi lyckats “knäcka systemet”.

Men om jag kollar snabbt:

• Handelsbanken: 25kr/mån för basebjudandet. (källa)

• Swedbank: 39 kr/månad för baserbjudandet nyckelkund. Källa.

• SEB: 50 kr/månad för enkla vardagen. Källa.

• Nordea: 39 kr/månad för vardagspaketet. Källa.

• Danske Bank: 29 kr/månad för Danske Bank Silver. Källa.

Det kan ju ge en hint om vad kostnaden ligger på för en normalkund. Man kan ju också härleda t.ex. priset på en KF genom att se vad LYSA lägger på i sina KF:ar till följd av att de måste använda en annan leverantör.

Våra banktjänster via Danske kostar 39 kr i månaden (24,50 för mitt Danske Guld och 14,50 för sambons Danske Silver, en av oss var tvungen att ha Guld på grund av nån anledning kopplat till bolån och förmånsnivå tror jag) och då ingår egentligen allt på din lista utan kreditkort med cashback.

Som Jan säger så hade det varit intressant att veta vilka de där ”handfull” aktörer som bockar i alla punkter på din lista är. Min bild är att storbankerna mycket sällan har cashback på något av sina kort och att nischbankerna sällan kan erbjuda ”bastjänsterna” för hushållsekonomin.

EDIT: Förmånsnivån på banken gjorde också att det blev halva priset för de olika nivåerna (exempelvis 14,50 för silverkonto istället för 29 kr som är listpriset) jämfört med Jans lista ovan. Bankerna fular ju sig med förmånsrabatter och rabatter på listränta som ibland är hemliga och ibland måste förhandlas. Här finns det ju fortfarande lite att jobba på: att vara 100% transparent i sin prissättning och att man aldrig behöver förhandla med banken. Det kanske är det som Lunar erbjuder? (Jag är inte påläst)

1 gillning

Alla prislistorna för de fem stora bankerna finns ovan. Jag får det inte till noll på någon av dem (dvs. att jag får ett kort som skulle finansiera resten). Vad missar jag? :thinking:

EDIT: Att det sedan går att cherry-picka att välja den billigaste banktjänsten, sedan välja ett kreditkort hos en annan aktör och KF hos en tredje. Ja, det går och då kan man säkert komma undan billigare, men då bör man ju rättvist nog räkna med timkostnaden för arbetsinsatsen att hålla koll och sätta ett pris på mecket att byta.

Handelsbanken om du är kund tillsammans med Carolline får ni ta bägge allkort som kostar 360kr för bägge. Då andra kreditkortet är gratis och ingår alla bank tjänster. Samtidigt får man 0,40% i kickbacks på alla köp. Nackdelen är att den får man inte tillbaks kontant på kortet men hamnar i någon fond istället. Men banktjänsterna med allkort kostar för dig ich frugan 360kr år för bägge. :+1:. Det blir 15 kr i månaden att vara kund i banken med alla tillhörande tjänster. Men kickbacks 0,4% ger så mycket att allt blir helt gratis.

1 gillning

Så totalkostnaden för ett hushåll hos HB är 360 kr per år + cashback. Det är absolut bra. :+1:

Också Handelsbanken: :wink:

Min poäng är - ingen bank bedriver välgörenhet. Pengarna kommer alltid in någonstans. Är det inte på gungorna så är det på karusellerna. Det är ju bara räkna på HB:s räntenetto med att ge 0.25% och placera på vad, 3+% idag?

Är inte säker på att snittkunden - och då menar jag inte dig käre RT-läsare - tjänar på att vara kund hos HB. Det är ju bara kolla på bankens(ernas) vinster… Vidhåller på det sättet attd det är bättre att vara aktieägare i en bank än vara kund i den. :joy:

Därför håller jag mig bara till billiga globala indexfonder utan direktägda aktier. :joy:. Vill inte bli någon aktie delägare i företaget för att vara så oberoende som möjligt :smiling_face_with_three_hearts::+1:

1 gillning

Tror USA tillåter högre kortavgifter också så där blir det genast mer att lämna i cashback.

Att hålla kortavgiften låg till icke-existerande kan ju även subventioneras med t ex räntenettot på kortsaldot.

Nu är ju jag lite anti eftersom Lunar försämrade dealen för gratiskortet och tappade en del förtroende från mig, så det finns ju inget som säger att man är skyddad bara för att man betalar.

Den håller jag med om och det kommer säkert se likadant ut även med Lunar och någon annan aktör :+1::joy: . Själv har jag Skandia Gratis och Handelsbanken. Bank Norwegian Visa,Remember mastercard. Klarna Visa. :+1:

1 gillning

Du glömde 1,5% ränta på ISK-konto saldo och 3,91% effektiv årsränta på 3-månaders bundet sparkonto (källa). Allkort betalar de ut 0,25% ränta på saldot.

Det är helt enkelt inte cherry kicking av olika företag utan ett enda som har ett bra erbjudande för det som behövs mest. Länsförsäkringar har motsvarande runtom i landet exempelvis.

Det är vad Lunar har som konkurrens. Vill Lunar inte slåss om samma målgrupp, kanske generation Y, Z och snart Alpha vara målgrupper de kan rikta in sig på? Dessa saknar anpassade tjänster för sina behov idag och skiljer sig från äldre generationer.

1 gillning