Kul så länge det varade - slut på bra ränta hos Lunar

Nu är jag ju part i målet (=aktieägare i Lunar) och jag fattar besvikelsen och att kommunikationen kunde varit bättre.

Samtidigt upplever jag att vara upprörd över att man har fått ett bra erbjudande utan någon motprestation under en ganska lång tid, får en gratis övergångsperiod är lite hårt mot @Mats-LUNAR och hans gäng. Trots allt är det ju inte gratis med app och allt annat. Bokstavligt talat är det ju jag och ett gäng här på forumet som också är aktieägare som har betalat för er som fått en gratislunch. :wink:

Min poäng är, det är ju okej att man inte längre passar som leverantör eller kund, men jag tänker att man kan avsluta med tacksamhet för det som varade istället för att vara arg på Lunar som gör sitt bästa. :heart:

3 gillningar

Fast som kunder så har vi ingen som helst insyn kring varför förändringarna görs, vi får inte se några kvartalsrapporter och kan därför bara gissa. Utan mer insyn eller bättre kommunikation så har jag ingen som helst aning huruvida Lunar gör sitt bästa för att leverera en bra tjänst till lägsta möjliga kostnad för kunden.

Den enda kommunikation kunderna fått är prishöjningar och gradvis försämrade villkor, inte ett knyst om varför eller vart man är på väg, ingen vision om hur man tänker sticka ut som leverantör i framtiden.

18 gillningar

Jag undrar om du hade sagt samma sak om du inte hade varit investerad i företaget. De har ju inte direkt bedrivit välgörenhet? Själva affärsidén med sparkonton är väl att bankerna tjänar pengar på våra pengar, genom att låna ut dem till högre ränta än de betalar oss som har sparkonton. Lunars enda konkurrensfördel var en hög sparränta så folk som skapade konton där gjorde det sannolikt för att deras sparkonto är bra. Nu blir deras sparkonto inte bara okej utan riktigt dåligt i jämförelse med andra. Som redan nämts så finns Northmill som har sparkonto med ok ränta och samtidigt ett gratis betalkort. Svårmotiverat att få ungefär samma tjänst hos Lunar men betala för det.

Om avgiften på en passiv indexfond gått från 0,2% till 0,5%, hade kunderna uttryckt tacksamhet för att indexfonden tidigare var så bra, eller huvudsakligen sagt att indexfonden nu är dålig och istället rekommenderat/letat efter någon annan? Förmodligen det sistnämnda.

23 gillningar

Ni som flyttar nu då, vad flyttar man/ni till?

Samma fråga från mig. Ett virtuellt betalkort med bra inlåningsränta?
Själv har jag lite buffertpengar på Lunar, lätt att komma åt om det är något strul med min vanliga bank eller Swish. Men bufferten har man gärna ränta på.

Detta är väl vådan av lockerbjudanden som inte är hållbara i längden. Ja, du får många nya kunder men de kommer ofelbart att bli besvikna/arga när den oundvikliga försämringen kommer. Att det alltid presenteras som en förbättring gör inte saken bättre. Eftersom detta är så vanligt får man väl anta att det ändå är lönsamt för företagen, dvs. att det trots allt är tillräckligt många som stannar kvar och betalar.

2 gillningar

Har nyss skaffat Northmill (2%), finns det någon annan aktör som erbjuder högre ränta (utan avgifter såklart)?

Edit: Carpay har 3.75% såg jag precis.

Håller med fullständigt. Jag är en nog en ovanligt otrogen kund som alltid är redo att hoppa runt mellan olika aktörer (banker, försäkringsbolag, elbolag, mobilleverantörer. etc). Får jag bara ett bättre erbjudanden även om det är tillfälligt så är jag oftast redo att flytta för att prova. Jag är mest tacksam för att det går att shoppa runt mellan olika – ofta tillfälliga – erbjudanden från aktörer. Det finns ingen anledning att snacka ner aktören på internet om man bestämt sig för att gå skilda vägar.

2 gillningar

Jag tänker att jag försöker gör det. Ungefär som med en relation som avslutats. Jag behöver ju inte prata ned den andra människan bara för att vi inte har en relation längre, utan snarare - precis som du skrivit - uttryckt tacksamhet för den tiden som varit.

Lite som med diskussionen med Avanza Global i en annan tråd som vi misstänker kommer lägga på ett ESG-filter. Jag håller inte med om beslutet, kommer förmodligen flytta mina pengar därifrån, men jag tänker ju inte att det är en skitfond för det. Den var ju en del av min ekonomiska resa.

Självklart spelar det in, men mest utifrån perspektivet att jag just har ett större perspektiv eftersom jag ser båda sidorna.

Notera att jag här inte säger något om att man flyttar eller hoppar runt eller ens försvarar Lunars kommunikation som lämnar mycket att önska. Det är mest att jag personligen - som tycker rättvisa är viktigt - tyckte det var lite orättvist att racka ner på någon som man ändå tjänat pengar på under en period.

(För mig är det lite samma konversation som folk är sura på mig för att jag från tid till annan gör samarbeten och har reklam, när de ändå inte betalar något för att få tillgång till allt på RT utan kostnad och ansträngning).

1 gillning

Jag förstår inte. Kan någon förklara vad som skiljer Lunar från andra såsom SBAB, CarPay osv?

Sen vill jag bara flika in att det finns inget som är gratis. Även om Lunar har utgifter och bjuder på saker, så lånar de facto dina pengar och tjänar pengar på dessa.

Ett sparkonto borde alltid vara gratis och helst med en vettig ränta också.

Men nej så trist. Gillade verkligen appen och kortet. Hade inte alls fattat att det bara var ett tillfälligt erbjudande :frowning: Back to gammelbanken.

1 gillning

Det här kommer att komma mer info om, särskilt i ett avsnitt nästa vecka med @Mats-LUNAR. Det som skiljer i väldigt korthet är att Lunar är en riktig bank som vill konkurrera om att vara din huvudbank med SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea. Det vill säga att du ska kunna byta bort dem mot Lunar. Du kommer ju aldrig kunna byta Swedbank mot Carpay…

Just nu saknar Lunar två komponenter för det i min mening, bolån och möjligheten att skapa BankID samt andra udda specialtjänster. Det är ju därför jag investerat i Lunar eftersom jag vill stödja konkurrensen mot storbankerna och enligt mig är Lunar den enda riktiga utmanaren.

Ja… och nej. Det finns en hel del i bakgrunden som t.ex. gör att det inte är lönsamt för en bank (inte specifikt bara Lunar) att maxa insättning från kunderna. Men det är en diskussion för ett annat avsnitt och tråd.

Ja, det är klart. Bil som jag använder mycket borde ju också vara gratis. Även flygresor för det gillar jag också. Även indexfond borde ju vara gratis. Eller när vi ändå är inne på det, så borde ju allt jag använder vara gratis, eller? :thinking:

1 gillning

Fick kolla på hemsidan igen:

Hur länge kommer jag ha 3,75% i sparränta?

Du får 3,75% i sparränta upp till 1.050.000 SEK tillsvidare.

Jo tack tjena.

Ping @Olivia-LUNAR / @Mats-LUNAR - kan ni ta feedbacken ovan vidare internt att det upplevs otydligt på sidan Få 3,75% i sparränta från första kronan — Lunar samt Vad kostar Lunar? Se priser för Lunar — Lunar. Det borde kompletteras att det gäller från standardpaketet och uppåt (eller kommer gälla snart).

Så här skapas ju en förväntning som sedan inte uppfylls, vilket i sin tur skapar en besvikelse som uttrycks i tråden ovan. Den är ju relevant så klart.

2 gillningar

Att inte snacka ner det man lämnar är även bra strategi för att fortsätta shoppa runt i framtiden. Ponerar att man drar igång en skitstorm hos en aktör och skadar lönsamheten. Vad händer om den försvinner? Kommer det gynna dig som konsument att ha fler eller färre aktörer som konkurrerar om marknaden? Om konkurrerande aktörer ser att det kan kosta en skitstorm att erbjuda extra förmånligt en period för att få större del av marknad skulle de nog avstå.

Främsta klagomålet på storbankerna är väl dock att de är snåla med utlåningsränta och tar betalt för varenda liten grej. Har svårt att se vad Lunar har för USP nu. Att enbart ha allt i en app känns snarare mer som en risk än något positivt.

Sen förutom dina två önskemål saknar ju Lunar fortfarande möjligheten att betala räkningar, så de allra flesta lär nog behöva en storbank också.

Som företag måste man väl snarare vilja vara i en situation där man kan förbättra sin produkt kontinuerligt snarare än att stegvis försämra den? Fattar att det kan ta tid, men det har ju gått ett par år och planen verkar otydlig.

Tackar såklart för de tvåhundra spänn (eller vad det var) som man fick när man skapade kontot men det känns ju tyvärr tveksamt om Lunar lyckades tjäna tillbaka de pengarna på mig.

Edit: Får ta tillbaka en del ovan, ser ju faktiskt ut som man kan betala bankgiro nu. Positivt! Hittar dock inte ens en pressrelease om detta?

1 gillning

Men alltså, detta är ingen relation :joy:
Är varken arg eller tacksam.

Helt rimligt tycker jag dock, att sprida försämringen till andra eftersom många verkar ha missat det. Helt rimligt också, imho, att vara kritisk kring hur kommunikationen sett ut.

Oavsett, syftet med trådstarten var främst att efterfråga alternativ.

4 gillningar

Tack för ditt svar

Ja men då förstår jag Lunar bättre. Kul att de utmanar storbankerna. Storbankerna har ju sällan avgift på sina sparkonton. Men å andra sidan så har de en mycket lägre ränta än de digitala bankerna.

Jag formulerade mig fel. Jag menar att sparkonto ska vara avgiftsfria, med tanke på att banken lånar dina pengar. Inget är gratis som sagt.

2 gillningar

När det gäller bara räntan på ett sparkonto förstår jag inte vitsen med att jaga procent så länge man kan få 3-4 % hos en stor, stabil bank.

Sedan kan man ha andra skäl till att inte vilja ha sparpengarna hos en viss aktör.

Man får nog räkna med att mindre aktörer, t.ex Lunar, kan vara attraktiva för att locka kunder och sedan försämra villkoren.

Jag tittar på Northmill, men även min gammelbank. Där finns e-sparkonto med ränta på 2.10. Sedan koppla virtuell betalnings-funktion till lönekontot. Överföring sker ju direkt vid behov. Inte lika smidigt förstås.

Rena sparkonton har jag på annat håll.

1 gillning