Kundgrupp - hur når jag ut?

Efter 25 år inom HR-världen, drog jag av plåstret och tryggheten i anställning för att starta eget. Har bara jobbat i stora globala företag tidigare, vilket jag har nu insett är en utmaning när har bestämt mig för att jag vill arbeta för mindre företag - typ max 50 anställda. Dessa arbetsgivare som inte har en egen HR-person/avdelning, men då och då behöver support inom området.

Har precis lämnat ett uppdrag hos ett större företag, och nu håller jag på med att se över hur sjutton jag ska kunna marknadsföra mig (och därmed min kompetens) till personer som inte har en aning om vem jag är eller vad jag kan hjälpa med. Har LinkedIn idag, men tänker att inte alla mindre företag har detta verktyg.

Fråga - ni som är egna idag, och inte har en “egen” HR, vilka frågor / utmaningar mm har ni stött på och kanske insett i efterhand att det hade varit lättare att hantera om ni hade fått stöd/råd/utbildning/coaching med det?

HR är extremt brett - täcker från rekrytering till avslut - så jag vill inte lägga ord i munnen på er, utan bara lyssna och få input.

Tack tack

4 gillningar

Nu har jag ingen specifik input kring HR-området men jag tror att det gäller konsultbranschen generellt att det handlar om att bygga nätverk genom sina olika uppdrag snarare än konkret marknadsföring. Har man ingen ingång till uppdrag via egna kontakter får man gå via konsultmäklare.

2 gillningar

Jag undrar om det ändå kan vara bättre att nischa sig lite. Själv jobbar jag för ett stort bolag som anlitar specifika rekryteringsfirmor när den egna TA-n inte räcker till.

Den lönekartläggning som bolag med minst tio anställda måste göra, kanske är ett exempel på en specifik tjänst som kan erbjudas.

1 gillning

Den är jag inne på också, som ett ”pre-arbete” till lönetransparensdirektivet som blir lag nästa år.
Tack för input!

2 gillningar