Mitt bästa tips är att ge dig själv och alla andra tid att reflektera över det som sagts genom att repetera det och därigenom verkligen visar att du tar det på allvar. En härskarteknik kan ju tex vara att visa att det du säger inte spelar någon roll för att du inte är tillräckligt erfaren eller kompetent. Typ “Nu har ju du inte jobbat i det här projektet så länge så du kanske inte förstår vilka utmaningar vi…” Då repeterar du och tar uttalandet på fullt allvar “Jaha, så du menar att eftersom jag kom in i det här projektet för två månader sen så förstår jag inte… etc?”.
Alla märker då vad härskaren gör och det blir väldigt jobbigt för denne att försöka rationellt rättfärdiga sina dumheter. Härskartekniker är ju aldrig ett rationellt försök att åstadkomma något bra, det är en osäker människas försök att känna sig bättre själv genom att trycka ner andra. Typ som varje tal av Donald Trump.
Men om du har en chef som gör detta - byt jobb. Hen kommer inte ändra sig och att välja en bra chef är det viktigaste i att välja jobb. Folk lägger en massa tid på att utvärdera roll, ansvar, titel och lön men det som betyder mest för att trivas på jobbet är inte det, det är hur din grupp och framförallt din chef är.