Wing Tsun och liknande är en perfekt träningsform både för unga och gamla. Vilket jag också kan rekommendera. All form av kampsport är en bra träning både för kropp och själ, vilket jag skulle önska att fler blev intresserade av.
Jag blir orolig över råd i denna tråden. Angrip INTE angriparen! Men om du väl väljer att göra detta så måste du vara beredd på att gå till en väldigt mörk plats som kan involvera stor del blod och andra hemskheter. Att sätta sig i motvärn är förenat med väldigt stor fara för ALLA oavsett kunskapsnivå.
Då det oftast är män som rånar så har kvinnor allt som oftast mindre fysik att spela på. Jag har tränat med många kvinnor under årens gång och frasen “ingenting fungerar mot en man” är rätt genomgående när det kommer till otränade kvinnor i början av sin träningskarriär. För en kvinna tar det ca 1-2 års kampsportsträning (MMA/BJJ) för att kunna ge en man en bra fight.
Detta är sanningen och den svider oavsett vad man kan tycka om den. Så mitt råd är att undvik konfrontation, var uppmärksam, bär inte på värdesaker på utsatta platser.
Skulle den uppstå så var medgörlig, har du möjlighet att påkalla uppmärksamhet på ett till synes säkert sätt så gör det, försök ta dig därifrån snabbast möjligt, prioritera inte dina värdesaker.
Blir det fysiskt konfrontation som du inte kan styra över, skrik och försök ta dig därifrån. Riv efter ögon, näsborrar, mun, allt som kan orsaka så mycket skada som möjligt, var besinningslös och brutal, ditt liv kan hänga på det.
Att börja fiffla med försvarsspray och liknande i en så hårt psykiskt stressad miljö är inte lätt. De flesta står fastfrusna, livrädda och ber till högre makter. Vilket är det normala oavsett kunskapsnivå.
I mitt fall är det mest värdefulla jag äger min rullstol, men den är väldigt “pimpad”, så lätt att hitta online om de senare försöker sälja den. Sen är en elrullstol lite mer svårsåld än en cykel till exempel. Så det är troligare att de är ute efter telefonen eller kontokort/kontanter. Än mer läskigt är väl om man under hot tvingas föra över pengar via bankappen. Men tror jag aldrig hört att det hänt. Troligen mindre risk för kriminella att lura äldre via telefon.
Men i skarpt läge vid rån, så är det bara att lämna över det de vill ha. Men som tjej så finns ju även andra aspekter vi kan utsättas för.
Sen så kan kvinnor lätt slå ner en man, om denne är rejält onykter, då räcker ofta en rejäl putt för att de ska ramla omkull. Det har hänt ett par gånger när jag var yngre, tafsande och fulla killar som tappat vettet är lättare att hantera än killar som är höga eller fått snedtändning. Då är det bara att dra därifrån, de är riktigt läskiga.
Men de tider jag kommer röra mig i city så har det inte blivit sent, bara mörkt under de mörkaste månaderna. Men som sagt, hade varit skönt om stolen kunde rulla lite snabbare så man kunde komma upp i löpfart som minimum.
Tror ändå att försvarsspray eller ett larm i nyckelknippan är bättre än att vara helt utan. Sen är det inte helt ovanligt att jag har skruvmejslar och andra verktyg i fickorna när jag pysslat på landet. Vet inte om det är helt lagligt, men jag hamnar hellre på kåken än att vara för försiktig mot kriminella som ger sig på en.
Oftast känner jag mig trygg men om jag är själv på platser där jag inte känner mig säker (främst utomlands, reser en del ensam) brukar jag välja större gator, gå där det är upplyst, gå där folk rör sig och ta taxi istället för kollektivt om det t ex verkar stökigt vid buss/tunnelbana. Jag brukar tänka på att se ut som att jag ”går självsäkert” och ser mig inte om, fipplar inte med någon karta på mobilen etc. Byter sida på gatan vid behov om det går att göra smooth utan att dra till mig uppmärksamhet, men ibland passerar jag hellre ett gäng än korsar gatan och ser ut som ”ett offer”.
Om en situation uppstår tänker jag 1) lämna över saker, 2) väsnas, 3) (sista utväg) göra motstånd (vet inte hur dock, hoppas väl att några naturliga instinkter väcks till liv).
Jag och en vän blev utsatta för ett rånförsök av en kille med kniv i en sydeuropeisk stad sent på natten när ingen annan var ute. Vi lyckades skrämma eller åtminstone avleda honom genom att börja ropa och skrika med en ljudstyrka vi inte ens visste att vi hade tillgång till. Det räckte i det fallet för att han skulle backa och lämna oss ifred. Antagligen kom han av sig eller tyckte inte att det var värt risken att någon skulle höra oss och komma till undsättning.
Håller med @tulpaner att självförsvarskurser/kampsport handlar mycket om självförtroende. Jag har kört två kampsporter, och har tränat länge, men inte sedan ca 10 år tillbaka. Tekniken har försvunnit, men självförtroendet finns där. Jag har också bott i ganska ”ruffiga” områden, där gäng ville skrämma tjejer, men eftersom jag var tränad så reagerade jag inte som de trodde och de kom av sig.
Tips annars är starka ljud, nycklar mellan knogarna, och att hålla sig lugn i situationen. Jag hoppas verkligen att du aldrig behöver använda några av tipsen
Öva på att löpa är väl mitt tips. Kondition, snabba ben och bra skor. Kampsport i all ära men skulle aldrig gå i handgemäng med någon som är beväpnad.
Det är i alla fall mitt råd till kvinnor. Det är sällan nyktra personer som ger sig på en och en sprint på ett par minuter har trollat bort de flesta pundare.
När jag var ung och dum umgicks jag i heelt fel kretsar under en period på 4 år. De flesta bar kniv på allmän plats. Men det finns värre exempel där någon bar en modifierad yxa på daglig basis, som helt osynligt fick plats i byxlinningen. Krav maga i all ära men en yxa i bakhuvudet under ett handgemäng är nog ingen hit. Det är bara att inse att springa är det absolut bästa du kan göra i en hotfull situation.
Att träna självförsvar några veckor eller en helg hjälper föga. Det krävs år av träning så att det sitter i ryggmärgen.
Har själv tränat kampsport i många år och känner mig inte speciellt orolig på ”stan” men inte ens mina år av träning skulle hjälpa mot en kniv eller pistol. Däremot så tror jag att jag har ett övertag mot gemene man (eller kvinna) om jag skulle bli attackerad utan vapen.
Jag tror att försvarsspray är en bra grej att ha i fickan eller nåt som tjuter högt samt att träna självförsvar eller kampsport kontinuerligt.
Ja det var det som var min poängen. Tjejerna hade tränat med tjejer när den kursen startade och hade väl varit “artiga” mot varandra. När jag kom dit som mer representerade den typiske förövaren (kille, tyngre än dem) så fungerade inget av det dem lärt sig.
Jag har tränat Muay Thai i sex år och varit skytteinstruktör i FM, min strategi är fortfarande att undvika konfrontation och springa. Ego är livsfarligt
Min vän gick på kurs i kvinnligt självförsvar i Göteborg och då var inriktningen väldigt förebyggande. Dvs sånt som vilka platser i stan som kan vara lurigare, hur man rör sig för att minska risker etc. (Alltså inget mumbo-jumbo som du kallar det.) Hoppas inläggsförfattaren kan hitta nåt liknande.