Hej.
Jag hyr ut boende privat och drar då in ca 400000kr per år innan skatt. Då jag hyr ut flera boenden och mer än 112 dagar per år så blir den totala skattesatsen ca 20% vilket gör att jag måste betala ca 80000kr per år i kapitalskatt. Detta är något som ligger på ungefär samma nivå år efter år.
Jag har betalat denna skatt och investerat överskottet i indexfonder/Lysa på ett ISK. Men nu önskar jag er feedback på ett upplägg. Om jag har aktier i en aktiedepå som går med förlust så får jag ju kvitta 70% av förlusten mot de 80000kr jag betalar i kapitalskatt varje år. Då kan jag ju ta minst 115000kr av mina privata pengar (80000/0.7) och investera i, låt säga, 5st aktier med hög risk. Om de drar iväg så är ju det bra och jag går med rejäl vinst. Om de backar till 0 (osannolikt) så får jag ju dra av 70% av förlusten mot skatten på 80000kr som ju ändå ska betalas varje år. En begränsad nedsida med möjlighet till högre risk.
Min tanke är jag får en asymmetri i risk/vinstmöjlighet med begränsad nedsida.
Det optimala är ju förstås att de 5 aktierna går ned till 1 kr i värde under året, då säljer jag och köper tillbaka en vecka senare (för att realisera förlusten). Därefter går aktierna upp till över 115000kr. Då har jag maximerat upplägget med att dra av hela kapitalskatten på 80000kr. Förvisso så måste jag ju betala 30% på vinsten men ändå lockade med begränsad nedsida.
Någon som gör liknande upplägg?
Tack.