Kycklingar och minfält

Jag älskar metaforer och jag kom ihåg att jag läste en tråd här på RT tidigare om just börsen och någon skrev typ detta exempel.

Rätta mig om jag har fel i mitt tankesätt men jag har för mig att den löd på följande sätt:

Ponera att du har ett stort minfält och på ena sidan står det 500 kycklingar. Du får i uppgift att betta på vilka kycklingar som klarar sig över fältet. Du får 500 kronor.

Tanken är här, som jag tolkar det, att frångå spekulationer och fokusera på mer fundamentala ”tumregler” som att minska sin risk och räkna på sannolikhet.

T.ex. så tycker jag att den visar ett sätt man kan tänka på historisk avkastning för en kyckling/aktie/fond. Just för att det är lätt att glömma bort minfältet/börsen.

Tänker jag snett här? Jag är jättenyfiken på vad ni har för metaforer om börsen och desto roligare/löjligare kontexten är desto mer pluspoäng! :yellow_heart:

3 gillningar

För att få någon form av sannolikhetlära så måste man veta hur stort område och hur många minor det finns. Annars är det svårt.

2 gillningar

Vilken sorts minor? Jag tror kycklingarna är för lätta för att utlösa trampminor tex.

3 gillningar

En sak är säker: They like to play chicken…

5 gillningar

Vad jobbig du är. :smile:

Okej, formulera om alltihopa.

Tänk dig ett minfält med olika stora minor som är godtyckligt brett och med en längd som expanderar med tiden. Det finns lika många kycklingar som bolag i världen. De försöker alla att ta sig över minfältet. Din uppgift är att betta på vilka som klarar sig från tid X till tid Y.

Är jag ute och cyklar? Förstår du var jag försöker komma med detta? :thinking:

Jag ger upp snart, tyckte min initiala metafor var genialisk men nu har jag huvudvärk istället. :smile:

7 gillningar

Jag försöker skapa en metafor som belyser vikten i hur svårt det är att spekulera på börsen, hjälp. :eyes:

2 gillningar

Vi förstod det, men det är ju inte riktigt så börsen funkar. Om en kyckling övar rejält och inte blir vingklippt så kan den ju flyga över åtminstone delar av fältet och därmed ändra förutsättningarna.

Detsamma gäller ett företag som hittar en oexploaterad nisch hos marknaden. Det är ju dessa “flygkycklingar” vi alla vill hitta, men nöjer oss med att några klarar sig och kommer över som feta broilers, färdiggriljerade med pommes…

1 gillning

Men byt ut kycklingen till nåt sämre då, vad sägs om katter?

Behöver då metaforen ta alla 9 liv i beräkning? Alltså att en katt i snitt trampar på 9 sättningar under sin resa från början tills den antingen trampat på en 10e mina eller …klarar sig?

Tio forummedlemmar försöker lösa frågan kring börsvinnare. En formulerar nå’t om höns, en klickar på :people_hugging: , en tredje poppar popcorn, den fjärde läser DI, den femte lyssnar på poddar, den sjätte köper indexfonder och sitter i båten, den sjunde mumlar om månen och tror sig ha köpt något substantiellt, den åttonde lägger allt i ny teknik, den nionde köper märkesväskor som investering och den tionde plockar ett bolag som lyckats formulera en klatschig titel vid sin börsintroduktion och har tur med marknaden.

Denna tionde forummedlem spenderar sedan övrig tid på att övertyga de andra om att stock picking är vägen framåt för alla.

4 gillningar

Fast om Ericsson är en enkiloskyckling så är väl Apple en hundrakilosstruts. De kommer nog röra sig lite olika över det där minfältet.

2 gillningar

Det kanske finns olika typer av minor på fältet också

2 gillningar

Gillar denna! :fish:

Lite samma grej. Men sen kommer många fortsätta gilla att pilla och att försöka ändå! Det är också helt ok! :raised_hands:

2 gillningar

JU fler som pillar under ytan, desto bättre vågor att surfa på för oss andra.

1 gillning

Det är helt emot andan i din metafor men självklart satsar man på de mest halta och lytta kycklingarna.

Hugg huvudet av en och se den springa själv.

köjn

1 gillning

Brukar tänka lite som att indexfonder och månadssparande är lite som den glada medelålders motionären på gymmet. Ingen elitsatsning utan ett långsiktigt tänk på en ljusare ekonomisk framtid.

Efter nyår kommer alltid många människor som ska gå all in efter sina nyårslöften om hälsosammare liv. De tränar varje dag, ska börja på diverse konstiga dieter, hela livsstilen ska läggas om och de köper mycket nya dyra kläder för att hålla uppe motivationen, men vid samma tid en månad senare, har 90% gett upp.

Den glada motionären fokuserar istället på att ta det lugnt i början, skapar en hållbar livsstil, utan allt eller inget tänk och istället fokuserar på de långsiktiga vinsten i bättre hälsa, och hänger i, i lagom takt långsiktigt och orkar således med den nya hobbyn i sitt liv.

Indexfonderna är likt den hälosamma motionären, inte den coolaste, starkaste och mest populära på gymmet, men fyller sin funktion kring långsiktigt sparande, i en hållbar livsstil, som kommer få din ekonomi att må bättre och göra dig rikare på sikt, på ett lugnt och bra sätt.

6 gillningar

Men hörni, är kyckling verkligen gott? Är det inte hamburgare man vill ha i stället?

2 gillningar

Alla är väldigt roliga här i din tråd, men jag gillar din metafor. 500 kycklingar som springer mot ett avlägset mål.
En efter en går de på en kycklingviktsanpassad trampmina och försvinner. Vid fältets slut, min sparhorisont, finns bara några av kycklingarna kvar. Vissa är magra, men 4% av dem är så feta att de ändå är värda allt besvär

Mvh Kroken

3 gillningar

Kan du inte göra en metafor med hamburgare, snälla :pray:t2: :smile: