Snubblade över denna: Aktier och fotboll - en lyckad kombo
Tyckte spontant det var en go idé att blanda backar och anfallare när man köper aktier. Finns det nån som håller med mig? Vad har ni för förslag på uppställning?
Snubblade över denna: Aktier och fotboll - en lyckad kombo
Tyckte spontant det var en go idé att blanda backar och anfallare när man köper aktier. Finns det nån som håller med mig? Vad har ni för förslag på uppställning?
Om man ej ska investera i index så tror jag de de flesta strategier är bra det som är viktigast är att man verkligen kan hålla kvar i sin strategi i ur o skur vilket är lättare sagt än gjort.
Tänk att man som exempel kör en utdelningsstrategi med fina bolag men underpresterar index under flera år hur många skulle hålla kvar i strategin?
Kan ju vara så att just dessa bolag ej haft vinden med sig just under dessa börsår men att tiden kanske kommer för just den strategin om man orkar “härda ut” lite lämgre.
Jag har själv en liten aktieportfölj med “coffee can” strategin alltså köpa och aldrig sälja aktierna på bra lång tid och det går faktiskt riktigt fint för den portföljen så gäller att hitta något som passar än ![]()
Kanske men inte jag. Tycker det verkar som fullständig idioti.
Som att spela pengar mot spelbolagen (betta) och bortse från vilka odds spebolagen satt.
Menar du för man struntar i värderingen på bolagen då?
Ja, jag tänker att blanda flera olika strategier som man kör på långsiktigt är bra. Det ä kanske det jag gillade med fotbollsidén. Om en går skit i några år kanske en annan går bra och det jämnar ut sig.
Nej, fotboll och investering har få likheter.
Länken tolkar jag som en lek.
Ja i relation till en värdering.
I ett fall pratar de om att kursen rört sig x över y tid. Det är som att betta på ett fotbollslag ska vinna bara för att oddsen blivit lägre och lägre de senaste matcherna.
I annat fall pratar de om nyckeltalsutveckling. Det vore som att betta på ett fotbollslag ska vinna bara för att de vunnit många matcher innan utan att kolla vilket odds spelbolaget ger. Om spelbolaget ger 0.9 gånger pengarna vid vinst (så låga odds finns inte i betting världen) så är det ju garanterad förlust. Men idén här var ju att titta på nyckeltal utan att titta på marknadens värdering.
Det är alltid relationen mellan det man betalar och utfallet som driver avkastningens avvikelse från index. Man måste ha båda för delarna av ekvationen.
Här kommer min men ja vill ha 433 ![]()
Målvakt: Investor
Mittbackar: Saab o Astra zeneca
Ytterbackar: Essity o Cloetta
Mittfältare: Sandvik, Volvo o Hexagon
Anfallare: Teqnion, Fortnox o Yubico
Både när det gäller fotboll och aktier så klappar mitt hjärta varmast för de lokala lagen. När det gäller fotboll så är det nog uppenbart för det flesta varför detta är normalt, men när det gäller aktier så resonerar jag så här:
Därför så föreslår jag att man tittar runt i sin omgivning och på platsen där man bor. Vilka företag finns där? Var jobbar dina vänner och bekanta? Vilka kan man köpa aktier i. Handla aktier i dessa företag. Det är en chansning precis lika god som vilken annan som helst; du blir apan som kastar pil. Men utöver det så får du andra fördelar. Du får en närmare koppling till företagen, du ser deras anställda, deras lokaler, deras bilar - och det ger en känsla av delaktighet i din närmiljö. Det leder troligen också till ett lagligt kunskapsövertag om företagen som kan vara till nytta i din handel. Det kan också öppna upp de egna tankarna för fler potentiella arbetsgivare, eller potentiella affärsmöjligheter om man driver egen verksamhet.
Jag har en del lokala aktier och det är kul! Är väl mest lekpengar än så länge. En har gått +50% och en har gått -40%.