Kyrkans miljardportfölj slår index: ”Bra allokering”

Vad tror ni tur, skicklighet eller att Gudomlig påverkan?

1 gillning

Jag tror att jag blivit stärkt i mitt val att inte vara medlem per automatik eller “för att stödja bevarandet av kyrkor”. Grattis Svenska kyrkan och grattis mig som sparar rätt många tusenlappar per år genom att ha gått ur.

1 gillning

Vet någon vad de menar med index?

Menar de relevant jämförelseindex för Kyrkans placeringar eller något godtyckligt utvalt index med annan profil än deras investeringar?

5 gillningar

Lf global har från 2014 t.o.m. 2023 (10 år) gjort 255,99% upp.

Svenska kyrkans förvaltning har under samma period gjort 121% upp enligt deras hemsida.

Vilket index har de slagit? Inte är det globalt aktieindex i alla fall…

Notera dock att Svenska kyrkan inte har som mål att avkasta så mycket som de har gjort ens. Utan mycket lägre och förmodligen mycket lägre risk.
Dessutom med ett ansvarstagande för en hållbar framtid. Så lägre avkastning än globalt aktieindex är förväntat. Men att påstå att förvaltningen slagit index är minst sagt en sanning med modifikation.

8 gillningar

Är förvirrad.

Kikade på datumen de angav i artikeln, 1 januari 2014 - 31 december 2023 och knappade in de i Avanza. Körde LF global som jämförelse, då det är den fond jag hade framme.

Gröna linjen är LF, den andra Robur Access global.

Denna är från kyrkans hemsida.

Då jag tror LF hade högre avkastning än kyrkans portfölj, slog LF index med? Frågan är kanske vilket index de jämfört med?

Källa för kyrkans uppgifter, står mer där.
https://www.svenskakyrkan.se/hallbarainvesteringar

Edit
Pillar in denna bild med, då vissa uppgifter är otydliga i ena grafen.

1 gillning

Har dom jämfört sig med ett fastighetsindex kanske?
För är det inte fastigheter som är merparten av kyrkans tillgångar?

1 gillning

De anger 10 år! Så du ska ha sista december 2023. Du behöver inkludera hela 2023:s avkastning.

1 gillning

Fixar en uppdaterad bild! Tack för rättelse.

1 gillning

Den nedre linjen är Konsumentprisindex. Och det indexet har de ju slagit :thinking:

1 gillning

Lite roligt. Men då är de säkert nöjda. :see_no_evil:

1 gillning

Kpi var cirka 32.7% under nämnd period.

Men är det verkligen det indexet de menar?

Jag använde prisomräknaren.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Valda jämförelseindex för respektive kategori längst till höger.

3 gillningar