L&G Gerd Kommer Multifactor Equity | Indexfond med begränsning mot USA och de största bolagen

Tack för tipset, jag har lagt fonden på min bevakningslista och tycker den är klart intressant. Unikt med exponering mot hela världen inkl. EM och small-cap, och dessutom faktorviktning mot alla Fama-Frenchs 5 faktorer + momentum, fantastisk allt-i-ett lösning. Ett alternativ till Dimensionals faktorfonder, med den stora fördelen att den går att handla på Avanza/Nordnet!

När du skriver att fonden underviktar USA, vad menar du då? Jag hittar ingenting i faktablad om att den skulle ta några aktiva positioner på det sättet. Beträffande taket på 1% ser jag både för- och nackdelar, precis som för likaviktade indexfonder.

EDIT: Förstår nu att fonden har mindre exponering mot USA jämfört marknadsvikt pga metodiken som även tar hänsyn till BNP. Men det är alltså inget aktivt bet.

I nuläget har jag redan faktorexponering i min huvudportfölj, så denna fonden hade varit överflödig, men till annat sparande är det en stark kandidat!

1 gillning