Jag skulle vilja hitta någon form av indexfond eller investeringsbolag som jag kan köpa aktier av som fokuserar på köttprotein med en total eller tung lutning på “cell cultured” kött (så inte uteslutande fokuserat på växtprotein). Men jag kan inte hitta ett tydligt alternativ för detta. Har någon rekommendationer? Tack!
Vet att i alla fall Eat Beyond Global Holdings Inc på Avanza Om Aktien | Avanza äger en i alla fall en del av Eat Just Inc, Turtle Tree Labs och SingCell: https://eatbeyondglobal.com/
Det är en aktie och pga av volatilitet och risk är det bäst att enbart ha 10% av portföljen i aktier (lekhinken) resten i index/räntefonder osv. Tänkte själv köpa lite för skojs skull och för att det är coolt att äga aktier i futuristiska bolag men struntade i det pga risk men kanske ändrar mig.
Tack, jag ska kolla! Detta är mer en “passioninvestering” för mig eftersom jag är mycket bekant med mejeri- och köttalternativ och vill stödja företag som finansierar dessa initiativ. Historiskt har jag gjort det genom att donera, men nu tänker jag varför inte göra det genom investeringar från bra företag som också stöder dessa orsaker. Kommer definitivt ut ur spelfonden.