Laddbox och bil visar olika kwh?!

Tjena!
Har nyligen blivit elbil ägare. Närmare bestämt 9dec 2021 hämtade jag ut min Kia e-Niro.

Bor just nu i en hyresrätt och pendlar till jobbet. Så jag tyckte det var en schysst idé efter alla avsnitt om leasing på elbil. Fick ett ganska schysst pris också.

Till saken. Nu har jag ju haft bilen ett tag och hörde av mig till hyresvärden för att få veta hur mätaren står på min laddbox. Den stod för december på 1258kwh i princip. Men när jag kollar i bilen har jag bara förbrukat 459kwh. Detta tycker jag är lite skumt eller så har jag bara inte förstått hur det fungerar.

Kan någon här svara på ifall detta är rimligt? Kräver det 1300kwh för att ladda 500kwh? Isf är det ju ganska usel effektivitet på energin :joy: bifogar bilder på mätaren från hyresvärd och från bilappen.

Edit: med hjälp av svaren listade jag ut att laddboxen var redan använd innan jag fick den så jag hade inte fått ett eget nollställe att gå på. Slutade med att jag slapp betala för hela första månaden med el. Så det slutade bra iaf!
Tack för svar!

Stod mätaren på noll när du började ladda eller har nån annan laddat där innan?

Där är förluster vid laddning och man kommer kortare sträcka under vintern, men jag vet inte hur din bil redovisar det.

1 gillning

Ska inte vara någon som har laddat bilen innan vad jag vet. Kan förlusterna vara så stora rimligtvis? 700kwh mer än totala förbrukningen i fordonet under perioden :joy:

“laddat där innan” syftade på laddboxen och mätaren som hör till.

Det har du fan rätt i jag bytte ju parkering med ett par med hybrid när jag bytte bil. Kan man nollställa en sådan mätare? Annars bör den ju vara för hela året 2021. Men min hyresvärd hävdar att det är för december… Mysko.

Känner inte till den mätaren, men många typer av mätare nollställer man inte utan man har koll på vad det står på mätaren varje dag/vecka/månad/år etc och debiterar skillnaden.

Du får be om foto där man ser att den var nollställd när du tog över eller vad den stod på då om den inte nollställs.

1 gillning

Den skillnaden är inte rimlig.
Du har såklart vissa laddförluster, men om jag killgissar så borde det inte vara mer än typ 10%.

Möjligen kan det vara så att bilen inte räknar med förväntningar i den presenterade förbrukningen, men det kan ändå inte stämma.

Inte normalt med så stora förluster. Ca 20 %. Upp till 40-50 % kanske, under vintern. Men inte 300%.

300% förlust låter faktiskt inget vidare kul…

Förutom att du behöver lägga på den ackumulerade energin i batterierna ovanpå de 459kwh som bilen har förbrukat så borde de vara snarlika. Den ackumulerade energin på en kia är väl 64kwh fulladdad?

Du kan räkna med en effektfaktor på 0.95… Dvs av 100 kwh på mätaren ska bilen kunna nyttja 95kwh.
Så antingen var mätaren inte nollad när den installerades eller så har någon laddat på din box.

Edit : läste lite inlägg längre ned.
Du borde kunna få info från hyresvärden vad mätaren stod på när du tog över den, eftersom det är därifrån hyresvärden kommer fakturera dig. Då kan du jämföra bättre.

2 gillningar

Tack för alla svar här och förlåt att jag inte uppdaterat.

Det var nämligen så att någon annan hade stått och laddat på platsen innan jag fick den men det hade min käre hyresvärd inte koll på. Ni räddade mig från att betala den dyra fakturan iaf! Fick istället ett nytt nollställe så behövde inte betala för hela första månaden med el. Vilket var sweet!

4 gillningar

Varsågod :slight_smile:

Bra om den nu är nollställd.
Finns där något sätt att säkra att ingen laddar när du är på jobbet med bilen?