Låg avgift och låg avkastning vs. högre avgift och högre avkastning?

Jag håller starkt med om att ju mindre tid och pengar du har, desto mindre benägen bör du vara till stora chansningar. Ju mindre pengar du har, desto värre är det ju att förlora dem. Om du har 15 kkr i månaden att leva på, så är det mycket värre att förlora 5 kkr per månad, än det är bra att vinna 5 kkr per månad. Om du kan klara dig på pengarna även om allt går förlorat, så kan du klara dig på det du har nu. Om du bara vill ha så mycket pengar som möjligt, så borde du satsa på det du tror ger bäst utdelning. De som satsar på indexfonder här gör det ju inte med tanken att det är okej att inte tjäna så mycket, utan de tror att det är den bästa strategin för att det ger bäst utdelning på pengarna, om inte annat för att de låga avgiften faktiskt ger en stor fördel för avkastningen. Om avkastningen för index är 5%, och du drar bort 3% från det, så har du ju mer än halverat avkastningen.

Om du ändå vill chansa lite, så kanske det finns vissa lösningar som ändå känns som rimliga strategier fastän de är mer högrisk. Jag vågar inte riktigt tipsa om dessa, men du kan säkert hitta om du letar.

3 gillningar

Det är inte där jag närmast letar efter fakta :wink:

Förstå mig rätt, jag önskar att det hade funkat, men varken mina egna test, forskning eller ett ANTAL trådar är på forumet har övertygat mig :slight_smile:

1 gillning

Tålamod är en merit i de här sammanhangen. Men har man tiden emot sig finns alternativet med att ha en exitplan. Då kan du på förhand bestämma hur mycket du är villig att förlora på varje transaktion. Men planen bör också innehålla ett sätt att köpa in sig igen och det är den svåra biten.

Oavsett vad du köper kan du tappa halva värdet om du inte har en exitplan. Är du bekväm med det kan du låta det hända, annars får du försöka göra något åt det.

Det är tyvärr inte så bara. Om det varit lätt så hade ju många gjort det. Problemet är att de flesta småsparare inte får de 7-8%en om året utan mycket lägre. Ränta-på-ränta effekten är ditt säkraste bet på att samla ihop mycket pengar på sikt. Tid är ditt vapen :wink:

EDIT: Såg nu att du är relativt gammal. Frågan är hur gammal. Har du 10 år tills du behöver pengarna så är det fortfarande ränta på ränta som gäller. Behöver du mycket pengar på kortare tid är det inte lätt. Förstår din känsla, men att få panik och göra stora “bet” kan också ta bort dina pengar helt. Sorry, inget bra svar :frowning:

Väldigt svår fråga. Jag har ingen lust att låta pengarna ligga tills jag dör, och även om jag skulle leva i 20 år till så är jag då för gammal för att kunna njuta. Det känns totalt meningslöst att ha några pengar vid den åldern, och 7-8% på den lilla summan jag har blir inte ens en miljon på 20 år.

Alternativen jag tycker att jag har är att långsamt äta upp pengarna tills de tar slut, inte speciellt trevligt och gör ingen skillnad, eller spendera pengarna på något nu och sedan leva utfattig, eller investera pengarna och leva utfattig tills jag tar ut pengarna, och om avkastningen är 7-8% så blir det knappt någon skillnad eftersom summan är så liten, och sen är jag utfattig ändå, och då känns det bättre att spendera pengarna direkt, eller att chansa, leva utfattig med en liten chans på stor avkastning före jag blir för gammal för att njuta av dem.

Summan är inte tillräckligt stor för att ta ut 7-8% per år för att märkbart förhöja levnadsstandarden.

Kanske misstolkar tråden - men om problemet att summan är för låg / att pengarna inte räcker till / gör någon skillnad - då är inte lösningen att investera till högre risk skulle jag säga. Då ligger lösningen i att tjäna mer pengar…

1 gillning

Jag tror att problemet är mer känslomässigt än ekonomiskt. Det är oftast de svåra frågorna.

Börsen (såväl indexfonder som annat) ger väldigt sällan 7-8% per år. Utan det är väldigt mycket fram och tillbaka. CAGR alltså “snittet” över mycket lång tid blir 7-8% per år. Många år är ner mer än 30% Det tar 10 år att komma tillbaka till samma nivå ibland, ibland ännu längre.

När jag tänker på dig utifrån det du har skrivit kan jag verkligen inte rekommendera börsen/aktiefonder/aktier för att få mer pengar att röra sig med. Tiden låter som den är för knapp och det skulle smärta mig att i framtiden höra hur du blev av med signifikanta pengar för dig under den tid du faktiskt kunde använt dem.

Börsen är ett sannolikhetsspel som tar tid att ha vettig sannolikhet att gå vinnande ur. Tid som du inte verkar ha.

Pengarna jag tjänar räcker till för att överleva men inte mycket mer, men jag har en liten summa som jag vill investera, plus att månadsspara, men jag är redan gammal och även om jag skulle leva i 20 år till så blir den summan inte ens en miljon med 7-8% avkastning, och då är jag ändå för gammal för att njuta, och summan är så liten att det knappt är nåt njuta för ändå :confused:

Det känns som att jag måste chansa.

Alltså jag lever inte på summan som jag nu vill investera.

Jag har aldrig sparat på börsen förut utan summan jag har sparat ihop är egna pengar som har jag sparat ihop under många år på bankkonto nästan helt utan ränta, pengar jag låtit bli att använda.

Jag vill försöka få dem att växa, men ja, jag har inte 20 år.

Jag fattar, men “chansa” leder ofta till att man förlorar hela stycket i min erfarenhet. Jag har “chansat” två gånger i livet över en 15 års period och förlorat större delen i oväntade nedgångar. Jag skulle direkt avråda från att chansa. Problemet är att du kan chansa och ha rätt i 5 år och sedan ha en chansning som går fel och förlora allt.

Jag skulle således snarare satsat på att hitta på något sätt att tjäna mer pengar som jag tycker är kul så att det inte blir en effort.

Du kan chansa med pengarna. Det finns ju dock en uppenbar risk att du förlorar de pengar du har sparat ihop eller åtminstone delar av dem. Jag skulle nog inte våga göra detta utan snarare placera typ hälften på ett bankkonto med så hög ränta som möjligt och insättningsgaranti och andra hälften i en billig global indexfond alternativt Sverigefond.

Du skulle kunna köra hävstång och blanka skiten ur Tesla och hoppas att du har rätt. Då behövs det inga 20 år. Utan allt är över på en stund.

Nja… Jag har lite mer än 20 minuter (hoppas jag) haha

Några år har jag i alla fall, men inte 20, och som sagt, inte ens på 20 år hade det jag kan investera blivit en miljon med 7-8%.

Du söker den heliga graalen. Då behöver du skillz som de aktiva investerarna har här. Du får be de snällt så kanske de delar med sig sin kunskap. Min tanke är att om du inte ha så mycket tid kvar. Vad behöver du pengarna till?

Här förespråkar de flesta index och ränta på ränta.

Jag behöver inte pengarna på det sättet, inte för att överleva. Det jag vill är att försöka få dem att växa för att kunna njuta av dem, men jag verkar vara för sent ute för det.

Finns ju någon här som har fått 30% ökningar varje år och slagit index.

Pellepennan verkar vara en given kandidat - om han är beredd på att tala om hur han gör så Myspulver kan replikera det ! :wink:

2 gillningar

Det är aldrig försent. Som (EDIT tack vare @Anonym :slight_smile: ) afrikanerna säger:
“The best time to plant a tree was 10 years ago. The second best time is now.”

Det är bara en fråga om vilka risker du vill ta för att nå ett kapital av en viss storlek som du kan njuta av, om ditt nuvarande kapital inte går att avnjuta. Risken med alla investeringar är att pengarna går till noll.

Jag vet inte om du sagt hur gammal du är men med en medellivslängd på cirka 85 år så kan det ju vara bra många år kvar som “pigg” pensionär. Jag är inte själv så långt därifrån och det jag lärt mig på 20+ års investerande är att “ränta på ränta” är min bästa vän. Däremot har alla investeringsflugor jag provat på genom åren (you name it, you got it) bara kostat mig en massa pengar i utebliven avkastning :wink:

3 gillningar

Strategitråden är väldigt läsvärd om man nu har ett intresse för trend/momentum och ifall de skulle funka över längre tid. Intressant att du kommit till den slutsatsen. Hur länge har du kört trendföljning och vilken strategi har du kört?

Jag är ganska övertygad att momentum/trend är en bra strategi, iallafall i teorin, efter att ha läst forskning och diverse backtester. Den stora utmaningen är att hålla fast vid strategin när det går dåligt.

1 gillning

Problemet som jag ser det är att momentum/trend/TA är alla metoder för att förutsäga framtiden baserat på ett historiskt mönster. Det jag lärt mig på 20+ år är att det inte fungerar. Mina erfarenheter:

• Körde en basal trend metod från sent 90tal till runt 2015 på pensionspengarna med dåligt resultat (lång under index inser jag nu i efterhand) och med en djupdykning när “trenden” med råvaror sprack abrupt i finanskrisen.
  • Körde TA på aktier från tidigt 00tal till runt 2010, sen gick TA böckerna i papperskorgen.
  • Därefter har jag kört mycket värdeaktier utanför pensionspengarna, vilket förutom index är det som funkat för mig - får inte bättre utveckling än index men en stabilitet, utdelningar med en gedigen värdeportfölj i många olika bolag, länder och brancher (en typ av egen indexfond minus högvärderade tech aktier).
  • Körde Börslabbet under 2016 och framåt både som aktier och som geografiska fond trend följning. La ner det efter något år eftersom jag såg samma resultat som tidigare. Tick tock, klockan går.
  • Provade BetterWealth dvs. en metod att mäta risk för att undvika stora nergångar. Presterade sämre än en nervös novis i Corona, så den la jag ner.

Det jag nu gör att att jag har mina värdeaktier och indexfonder i pensionspengarna (kryddade med lite lite branchfonder, kan inte hjälpa det :slight_smile: ) samt att jag i “lekhinken” kan få utlopp för min klåfingrighet (låta de riktiga pengarna vara i fred och jobba ränta-på-ränta). I lekhinken har jag:

• Fondtrend följning a la Börslabbet men med branchfonder. Går uselt och funderar på att lägga ner efter 1.5 år. Jag trodde tidigare att jag hade ca 10% CAGR men insåg att det är under 2% eftersom jag gjort en insättning som jag hade glömt.
  • Magic Formula USA versionen “untouched” som slagit index i ett år, men såklart med mycket högre risk (ofta dyker småbolag med någon form av kris upp i listan).
  • Modifierad Magic Formula för Norden Mid-Large cap som gått något sämre än index på ett år. Avvaktar och ser hur det avlöper.
  • En Värde-Momentum-Low volatility a la Validea som också gått rätt bra senaste året, något lite över index. Får ett tag till.

Så jag tycker jag har fog för att säga att jag inte ser momentum/trend/TA som ett framgångsrikt investeringssätt för att förutsäga framtiden och slå marknaden. Åtminstone inte för mig. Men eftersom jag tycker det är kul så har jag kvar mina “lekar”, men mest för att kunna låta resten vara i fred.

Problemet med att prova OM något funkar bara man håller på länge är att just tiden går och tid är det enda vi har. Man offrar oerhört mycket framtida avkastning genom att inte bara börjar köra “marknadsutvecklingen är good enough för mig” och få ränta-på-ränta kickern på slutet. Jag hade varit riktigt rik om jag insett det långt tidigare :wink:

Hur tänker du själv? Hur länge har du provat och med vilket resultat?

6 gillningar