Läge att byta fonder?

Har sedan ett tag tillbaka sparat pengar hos min förra bank (Swedbank) på deras R Globalfond 1. Har sedan bytt bank till Länsförsäkringar och sparat på deras globala fond istället då avgiften är lägre. Funderar nu på att sälja min Swedbank fond och köpa LF global för pengarna istället.

Min fråga är då, är det ett bra läge att köpa och sälja tröga fonder när det ser ut som att börsen är påväg uppåt igen? Samt om jag förstår rätt att mer pengar på en och samma fond förbättrar hävstångseffekten? :grin:

Välkommen till forumet! :smiley:

Bra drag!

När kvittar. Bäst är ju om ett byte kan ske. Säljer du och köper manuellt kan du missa handelsdagar och görs detta mellan två olika banker tar det ofta längre tid. Är det inte större summor så kvittar det ju mer däremot. Är det däremot stora belopp så triggar försäljning och insättning extram skatteunderlag, om det nu är ISK vi pratar om. I det sistnämnda läget kan man överväga att agera tills nästa kvartalsskifte.

Nej, just den delen har du missförstått. (Om inte jag missförstår hur du menar.)

Tack för svar! Har helt och hållet missförstått hävstångseffekten inser jag nu :laughing:

Utför bytet så jag har det gjort. Handlar om en summa på 60k kr som ska flyttas. Pengarna ligger på ISK konton.

2 gillningar

Toppen - då är det lika bra att få det gjort. :grinning::+1: