Hej. En bekant till mig säljer både Avanza och Nordnet och lägger sig likvid. Är det klokt eller ska man sitta still i båten med det innehav man har?
Man ska(enligt mig) sitta still och fortsätta köpa varje månad.
Men alla är olika och känner olika, vem som får rätt får framtiden utvisa.
En sak man vet är att pengar på banken garanterat tappar i värde med tanke på inflationen.
Just keep buying!
Ska och ska…
Vad var det finansiella målet med sparandet och har det förändrats? Annars sitter man still i båten man har, om det är en bra båt ![]()
Supertack för era kloka svar. Jag lär mig varje dag!
Om pengarna ska användas inom kort (0-3år) så är det mycket klokt! ![]()
Men jag tolkar ditt inlägg som att det egentligen rör sig om långsiktiga pengar och då skulle jag inte rekommendera att försöka göra någon slags marknadstajming utan istället fortsätta köpa varje månad. Går börsen ner så blir det rea och du får fler andelar för pengarna vilket kommer ge extra schwung uppåt när det vänder ![]()
Räntefonder kort usd, pref aktier. Ger god avkastning till låg risk.
Har hela min tjänstepension lagt så. Tycker de svårt att navigera Går mer aktivt in när jag ser en tydlig trend.
Privat ligger jag i aktier i bolag utan skulder och lågt pe, med hög direktavkastning.
Farligt att spekulera sådär, med 100% cash då vet man i alla fall att det bara blir minus 10-15% per år kommande åren
Är verkligen hög inflation ett argument till att ha pengarna investerade? Det är ju inte som att du slipper inflationen bara för att du har dom investerade?
Det skrev jag inte heller.
Däremot är det garanterat värdeminskning om man har det på bankkont.
I fonder kan det gå upp mer än inflationen men även gå ner 50%
Om man har pengar investerade i en tillgång som inte är bundet till pengar, utan till ett värde, så kommer man ju undan inflationen.
Exempelvis om jag köper ett 10% av andelarna i ett stenföretag för 100 kr som har marmorplattor till ett värde av 1 000 kr, så kommer en inflation på 20% leda till att värdet på plattorna är 1 200 kr. Och mina 10% är värda 120 kr. Hade de legat kontant hade de varit värda 100 kr.
Undrar när bekanten skickade sin säljorder och när den går genom. Risken är ju att det försvann två procent redan första dygnet.
Det är räntor vs aktier. Någon kommer vinna. Man kan välja att stå utanför och se på också, men förlorar då mot inflationen.
Har lagt 45% av portföljen i cash medan jag väntar ut den kommande stormen.
Likvid eller emerging markets.
Beror helt på sparhorisonten. Pengar man behöver inom 3 år ska absolut vara på sparkonto ![]()
Det var flera i det här forumet som ‘sålde allt’ i början av 2022 eller senare under året. Skulle vara intressant att höra deras perspektiv såhär ett år senare; hur resan har varit och när man gick in igen eller planerar att göra det. Jag gissar att det har varit svårt att navigera under året, men kan ha fel.