Lägga upp barnspar när man har fler barn

Är på gång med att sätta upp ett barnspar till vårat första barn.
Hade varit intressant att veta hur mycket ni sparar?
Jag hade tänkt att månadsspara 200-500kr i mitt namn. Hon kommer inte att få allt i en klumpsumma när hon fyller 18 utan vi kommer att hjälpa till med körkort 100% och kanske 50% för en kontantinsats för ett boende och kanske lite möbler och annat som kan behövas i första boendet.

2 gillningar

Man gör och ger förstås det man känner för och kan.
Min poäng är bara att jag inte ser att just 250 000 skulle vara en magisk siffra att hålla sig under. I sämsta fall drar sig ungdomen för att plugga eftersom hen måste tjäna pengar för att få ihop till kontantinsats.

Vi har två barn och sparar just nu:

• 500kr/mån i buffert för oväntade barnutgifter, sportutrustning eller nöjesaktiviteter.
  • Sedan 500kr/mån långsiktigt på Lysa i mitt namn.

Planen är att dela det sparandet 50/50 när de når lämplig ålder. Främst för att hjälpa till att finansiera körkort eller kontantinsats till bostad.

2 gillningar

Detta är högst individuellt men det många skriver om att man inte ska få något för man ska lära sig den hårda vägen tycker jag är fel.
Man kan lära barnen värdet av pengar och hur viktigt det är att spara utan att de ska känna sig övergivna. Jag tänker ge mina barn så mycket pengarna jag sparat åt dem har växt till.
Om det är 300k eller 2 miljoner spelar mindre roll för mig. Jag är övertygad av att de inte kommer slänga bort dem

1 gillning

500 per barn , ibland någon extra insättning med någon hundralapp här och där

Tycker det är en bra start och man kan ju alltid höja eller sänka senare.

Vi kör 500 för två barn nu mest för att fästmön pluggar och budgeten är tight. Tänker öka upp lite när vi får bättre förutsättningar.

Kostar en del att ha barn också

Vi sparar allt på ett och samma isk. När ena ungen fyller 20 får hon hälften av det som är på kontot att disponera till kontantinsats eller dylikt. Den andra halvan flyttar vi då från isk till ett räntekonto som den andra får när den fyller 20.

Edit: sparar 1k per barn och månad. Möjligt att vi går ner på 1500 totalt i månaden senare.

Nu var det ju iofs inte riktigt det jag förespråkade heller, snarare att man flyttar någon annanstans. Men jag håller med att prisökningarna överträffat löneökningarna på ett osunt sätt i ett antal år, vilket försvårar att ta sig in på bostadsmarknaden genom egen flit och strävan. :+1:

Nu skrev du ju inte något om vid vilken tidpunkt du tänker dig att det/de kommer få pengarna, men… kan bara tala ur min egen situation. Som förälder till barn där det äldsta snart fyller 18 kan jag säga att jag definitivt inte skulle vilja att han/hon får 2 miljoner nu på 18-årsdagen. Det skulle han/hon absolut inte vara redo för. De pengarna skulle inte förvaltas på ett vettigt sätt.

Min rekommendation är att vara väldigt noga med att inte lägga eventuellt sparande i barnets namn. Det kanske är fördelaktigt ur skatteperspektiv, men jag tror det är vettigare att man som föräldrar själv disponerar över kapitalet. Vill man sedan ge det vid 18, 20, 25 eller 30-årsdagen så har man full frihet över att göra det som man tycker blir bäst i den individuella situationen.

3 gillningar

Hej tack så mycket alla för den intressanta läsningen och olika tänker.

Men när har ni börjat spara med barnen och hur lär ni dem om sparande och ekonomi i det olika åldrarna.

1 gillning

Vi kör barnbidraget in på varsitt Lysa-konto för barnen. Tänker att vi över tid balanserar så att ”uttaget” blir rättvist & justerat för olika börsutveckling. Inte bestämt om vi ska inflationsjustera.

Jag själv fick en summa motsvarande hälften av en lägenhetsinsats i Lund (och sparade ihop resten åren efter studenten).

Kör samma här.

Vi sparar till barnen, men jag tänker att det kommer portionernas ut lite beroende på deras behov. T ex kommer vi bekosta körkort, och om nån behöver fler lektioner så påverkar inte det hur mycket de får till eventuell handpenning till bostad.

1 gillning

Det där kan jag spontant tycka låter som en bra lösning, klokt tänkt från dina föräldrars håll. :+1: Då får man en hjälp på traven men får ändå jobba lite själv för att uppnå målet.

Jag tror du slår spiken på huvudet med den frågan. Hur mycket barnen får, om något, är sekundärt till att ge de en verktygslåda att handskas med ekonomi på alla plan.

Jag har en kapitalförsäkring för varje barn som står i mitt namn med respektive barn som förmånstagare. Diversifierat sparande i olika fonder.

Genom att lägga upp det på det här sättet har jag kontroll över vad pengarna ska användas till. Barnen ska inte få bränna pengarna på bilar, resor och nöjen, utan de ska användas till något med varaktigt värde, t.ex. en första bostad eller till utlandsstudier. När det är dags skriver jag ett gåvobrev och gör en överföring. Skulle jag avlida betalas beloppet ut till respektive barn.

Än så länge har två av barnen fyllt 18 och värdet har då uppgått till drygt 400 tkr per barn. Det äldsta barnet använde det som en del till en bostadsrätt, och det näst äldsta har inte fått sina pengar än.

1 gillning

Vi har så pass små barn så det går inte att involvera dem i sparandet ännu. Men det är klart, tanken är ju att börja introducera privatekonomi framöver.
Kommer troligtvis inte att involvera barnen i det specifika sparande som vi satt upp till dem, då det handlar om så pass höga belopp. Vill inte att de ska ha vetskapen om detta, utan ska sakta men säkert själva (såklart med oss involverade) lära sig grunderna inom hälsosam privatekonomi. Tror inte det är bra för deras egen utveckling & motivation att ha kunskapen om att det ligger stora pengar sparade.

Sparar barnens pengar i ett gemensamt konto, under vårt namn då vi vill ha kontroll över pengarna. Tanken är inte att lämna över någon större summa, utan hjälpa till ekonomiskt när & där det behövs framöver (t.ex. körkort, bostad eller vad det nu kan vara).
Vi sparar i ISK och billig globalfond,

Mvh,

Vid vilken ålder och hur har ni tänkt att involvera barnen i sitt sparande och ekonomi?

Tanken skulle nog vara att börja introducera i samband med att de påbörjar “hem- och konsumentkunskap” i skolan. Vilket är runt årskurs 6-7, så där ser jag nog det som lämpligt att börja prata om privat- & hushållsekonomi.

Min erfarenhet är att det går att börja mycket tidigare, i liten skala och på barnens nivå. En liten treåring som följt med till affären och sett föräldrarna köpa och betala för varor kan leka affär och om nyfikenhet finns går det utmärkt att prata om pengars funktion och värde. Allt på barnens villkor och nivå, förstås.

Indexfonder, boräntor och liknande mer avancerade koncept kan dock behöva vänta till fyra- eller femårsåldern :joy:

1 gillning