Lägsta ålder för pension?

Hej allihop!

Har försökt googla men känner att jag inte riktigt får ett trovärdigt svar så testar expertisen här inne.

Har ett jobb idag som jag trivs kanon med, så absolut ingen brådska att lämna arbetslivet i närtid, men jag har samtidigt inte som målsättning att behöva jobba till riktåldern. På min arbetsplats finns idag några förmåner som är riktigt trevliga (värda någon tusenlapp/månad för min del, som man enligt företagets policy får behålla om man går i pension, men blir av med dem om man slutar.

Frågeställningen blir därmed, finns det en lägsta ålder för när man kan hävda att man går i pension, kontra ”bara” är FIRE?

Tjänstepensionen går ju att börja lyfta när man är 55, medan oranga kuvertet för min del är 65 som lägsta ålder.

Kan man juridisk sett ha rätt att kalla sig för pensionär vid 55? LAS reglerar ju hur länge man har rätten att jobba, men hittar inte om det finns en nedre gräns för att få lov att gå i pension.

Du kan inte få pensionärsrabatt på SL vid 55 genom att ta ut tjänstepension.

(som ett exempel)

1 gillning

Nej, men som exempel, om SL skriver att personal och fd personal som har gått i pension kan åka för personalpriser. Vid vilken ålder kan du gå i pension från SL och behålla personalpriserna?

Känner inte till någon sådan. Det närmaste jag kan komma på, är att när man tar ut hela eller delar av sin allmänna pension, vilket man kan göra tre år före sin riktålder, så kan man få ett “pensionärsintyg” från Pensionsmyndigheten, som man kan använda för att t ex få pensionärsrabatt på vissa ställen.

Om syftet är pensionärsrabatter gäller det vanligen från att man tar ut allmän pension (ej tjänstepension), vilket man kan göra tre år före sin riktålder, vilket är olika beroende på när man är född. Tar man pension före riktåldern kan man fixa ett intyg för att kunna få rabatter:

1 gillning

Som skrivit i frågan, det gäller inte pensionärsförmåner utan att behålla personalförmåner vilket man får om man går i pension men ej om man ”bara” tar FIRE.

Därmed frågan om det finns någon nedre ålder där man kan välja att sluta genom pension.

Som exempel om man slutar vid 55 års ålder och tar ut tjänstepensionen, kan man bocka i rutan ”pension” som anledning till att man slutar eller blir man officiellt inte pensionär förrän 65? Styr den allmäna pensionen när man är pensionär eller finns det en nedre gräns någonstans?

Intressant frågeställning. Skulle tro att det bara är den organisation som erbjuder dina personalförmåner som kan svara på vilka kriterier som just de använder för att definierar pension i detta sammanhang.

3 gillningar

Exakt, det här är en policy hos ett enstaka företag.

De kan göra precis hur de vill och det är inte ens säkert att de tänkt på att sätta någon ålder i policyn.

De kan oavsett neka en om de skulle tycka att det är orimlig ålder, det är arbetsgivaren som bestämmer hur policyn ska tolkas.

Det är bara att fråga arbetsgivaren som gäller, det här går inte att googla sig fram till.

2 gillningar

Undrar om ens organisation har detta definierat… Få tänker ens att möjligheten och viljan finns att pensionera sig långt innan det går att ta ut allmän pension.

Inser att jag i mitt företag behöver fundera på vilken ålder vi skulle sätta som lästa gräns. Troligtvis den lägsta åldern som det går att plocka ut allmän pension.

2 gillningar

Tror att de medvetet skulle lämna det öppet så att de kan godkänna och neka som de vill. Ingen nackdel för arbetsgivaren direkt.

1 gillning

Ni har kommit fram till lite samma sak som mig, dock återkommer jag till en tanke i steg 2. Dvs kan ett företag sätta en policy om lägsta ålder vid pension som avviker från lägsta ålder att ta ut tjänstepensionen? För visst regleras tjänstepensionsåldern i kollektivavtalet?

Jag hade frågat ansvarig på företaget och bett att få veta hur det funkar. Lägg för all del till ”för att jag är nyfiken” om du känner att det behövs.

1 gillning

Jag har faktiskt funderat över samma sak men jag har inte lyssnat med personal än.

Som pensionär går det att nyttja en träningslokal med tillhörande dusch och bastu. Det är riktigt trevligt.

Ja, för att den här policyn har ingenting med kollektivavtalet att göra och är helt frivillig och en förmån utöver kollektivavtalet.

Så bolaget kan använda precis vilken ålder de vill i policyn, de kan sätta 35 eller 85, det är de som bestämmer.

Kollektivavtalet är golvet, vill arbetsgivaren sedan ge vissa förmåner utöver vad kollektivavtalet kräver så är det bara bonus och inget som facket lägger sig i.

Du kommer inte att komma runt att du behöver fråga arbetsgivaren vad som gäller eftersom det är de som godtyckligt kan bestämma i detta fall.

Det är väl inte konstigare än att du frågar “Nu är det ett tag kvar för mig men jag är nyfiken på vad som gäller om någon går i pension före riktåldern. Får man då X förmån eller finns det någon lägsta ålder för att det ska gälla? Mvh Nyfiken-i-en-strut.”

Sen kan du väl försöka stämma dem baserat på åldersdiskriminering om du vill, det kan gå men kommer säkert inte att leda till så god stämning och resultatet blir nog bara att de tar bort förmånen för alla.

Mest sannolikt skulle de bara förtydliga sin policy och skriva “detta gäller när anställd börjar ta ut allmän pension” och då blir det ju tidigast någon gång efter 60.

Annars kan ju vem som helst som bara säger upp sig vid 40 påstå att de gått i pension och behålla förmånerna.