Lägsta rimliga "driftskostnaden" för ett litet AB

Klart du ska starta AB om du vill det, men om det är mer “då och då” och inga tydliga planer på att rampa upp så vet jag personligen inte om jag hade gjort det. Nu är jag helt ointresserad av bokföring mm. och satsar bara att jobbet. Bättre på att tjäna pengar än att sköta ett AB så jag har lejt ut allting och då kostar det såklart en hel del. Du kanske också ska tänka på att du binder upp 25 tusen i egna kapitalet i bolaget där du förvisso kan använda en del av det utan att behöva upprätta kontrollbalansräkning.

Men om du först vill prova vingarna före du startar ett AB så finns det faktureringstjänster kallas också egenanställning. Rent tekniskt sett är man anställd på bolaget under tiden man gör jobbet, inkl försäkringar mm. Sedan sköter det alla skatter inkl. inkomstskatt så får man ut en summa netto i handen. De tar även uppföljning med kunden om den inte betalar. Såklart tar de betalt för tjänsten, typ 5-6% av fakturabeloppet. Såklart har man inte samma flexibilitet som i ett AB med att kunna köpa in grejer på företaget som dator, telefon mm, men kanske en start punkt, prova på typ :slight_smile:

Jag har kompisar som använder sådan just när det är då och då, för att slippa admin och veta att det fungerar. Några ex nedan på sådana företag.

3 gillningar