Denna är lurig. För det är såklart sant. Men det är också så att många bra lärdommar i livet inte är något man söker. De kommer från situationer de flesta inte frivilligt tar sig an för lärdommens skull.
Hur många skulle ta en praktisk kurs i hur du fungerar under utmattning, konsekvenserna av att inte sköta sina grejer och kläder i kyla och väta, hur lite ens bakrund betyder när man behöver genomlida hardships, och hur mycket mer eller mindre du klarar än du tror. Vad man kan åstadkomma som ett samansvetsat gäng som kommer ut från en sån upplevelse. Folka kan ta det som en träning för att försvara sitt land, men knappast som en kurs för sakernas skull.
Hur många som är experter inom ett ämne de gillar och trivs med hade aldrig hittat ämnet om de inte tvingats dit i sitt första, eller tredje jobb. Det finns en massa viktiga saker som görs av folk som gillar vad de gör fast ingen skulle komma på tanken att börja med det om de var FIRE.
Jag säger inte att några av kunskeperna är livsviktiga. Men man vet inte innan vilka som kommer va det. Och alla har inte drivet att söka upp saker som är bra för dem om det inte kommer i ett paket tilsammans med lönen de vill åt.
Sen håller jag med om att jag inte tror FIRE vid någon viss ålder är för tidigt. Att ha tillräckligt med pengar inte löser allt utan man behöver leta sig till de effekter man vill ha själv är också en lärdom som behöver göras. Kanske är tidigare rent av bättre.