Lån med pantbrev på fastighet

Jag har fått nej till bolån pga för låg deklarerad inkomst men har en fastighet värderad till drygt 5 milj.

Jag vill få loss en del av pengarna (1.5m) till en egen investering med god avkastning och detta utan att behöva sälja kåken.

Jag är villig att betala 10-15% årsränta (istället för dom runt 2% banken skulle ha tagit) samt att ställa ut pantbrev i fastigheten på fulla beloppet.

Jag letar nu tips på hur jag kan gå tillväga för att hitta en privat investerare (el företag) som vill göra affär?

Vad har du tänkt investera i och vad är din förväntade avkastning?

Räntan du säger dig vara okej med är absurt hög så avkastningen måste vara fenomenal samt momentan med tanke på att banken inte anser att du har råd att ta ett sådant lån till ~6% ränta.

1 gillning

Är du intresserad även vid en sådan hög ränta så skall du kolla lite andra banker som ger lån till frilansare och andra utan fast anställning.

Då kollar de mer den totala ekonomin än bara årsinkomst, någon där kommer säkert nappa med kanske 5-10% (killgisssar)

Tror det är svårt att få en privat investerare med pantbrev som säkerhet, är det äns möjligt?

1 gillning

Investeringen ska göras i mitt egna företag, vinst ca 3 milj kommande år.
Bolaget gjorde 2 milj vinst före finansiella poster det gångna året men tack vare räntekostnader på i snitt ~70% (den dyraste delen är en bra bit över 100% årsränta) så blev det bara nån hundratusing kvar

Där kan vi snacka “absurt hög” ränta:)

Tar jag istället mina egna pengar ur villan så får jag nästa år behålla en stor del av vinsten själv och då är alltså 10-15% minst sagt en fullt överkomlig räntesats. Även 20-25% skulle vara acceptabelt men det hade jag aldrig erkänt i en förhandlingssituation:)

Bolaget växer dessutom i mycket snabbare takt än vad kapitalet som krävs för att utöka verksamheten täcker. Drömmen om obegränsat kapital till rimlig kapitalkostnad hade i detta fall verkligen tagit bort handbromsen för verksamhetens organiska vilja att växa.

Min plan från start var att ta in kapital, oavsett hur dyrt det var för att testa detta i 1 år. Funkar det inte, no harm no foul. Och funkar det så har jag ett positivt bokslut och kan byta ut dyra lån mot billigare i en spiral som slutar med 100% eget arbetskapital och således att jag får behålla all vinst jag genererar. Det var en missbedömning, med ett 1 år gammalt bolag utan miljonvinster efter finansiella poster så får du knappt en spottstyver beviljat till bra villkor.

Jag hos banken: “Nu har jag kört ett år och ni ser ju att jag tjänar pengar som gräs, jag har trots sinnessjuka räntor gått plus, sänk mina räntor till normal nivå så ser ni ju att jag kommer göra miljonvinst på ett drygt kvartal.”
Banken: "Sånt joll bryr vi oss inte om… vi matar bara in siffrorna i mackapären här pekar på datorn sen säger den hur det blir.
Datorn: "Kort historik på bolaget, bara en liten vinst på sista raden ignorerar näst sista raden helt blip blop… du blir beviljad 2st spottstyvers.
Jag: “Äh… det gör ju varken till eller från, jag löser det själv”
Banken: “Kommer du tillbaka med ett lika fint bokslut nästa år kommer det göra stor skillnad”

Själv är bäste dräng så jag “lånar pengarna av mig själv” tänkte jag då, men för att kunna göra det måste jag alltså låna av någon annan så att säga:)

Så… har du något tips, vart i etern kan jag lägga ut detta förslag?

Bankerna är så inrutade, det finns mig veterligen ingen nischbank som tar pantbrev som säkerhet för företagslån och på privatsidan så är det nya regler som i praktiken diskvalificerar mig för ett vanligt bolån (finansinspektionen kräver t ex en viss inkomst i förhållande till belåningsgrad etc.) Dessutom skulle jag behöva börja amortera mer på kåken och få andra sämre villkor… Min revisor rekommenderade mig att istället göra på detta sätt om jag hade möjlighet

Fick precis återkoppling av en bekant jag frågat… Han get mig 1.5 miljoner till 6% ränta, rena julafton räntemässigt.

MEN han ska absolut ha månadsamortering. Skillnaden i vinst på ett år mellan månadsamortering och full återbetalning efter 12 månader är nog en halv miljon i utebliven vinst för mig, tips?

Det låter som den investering du tänker göra med de lånade pengarna är en väldigt typisk för bra för att vara sant investering. Med andra ord du blir blåst nånstans eller tar risker långt mycket mer än du tror.

1 gillning

Missade svarsknappen… Men vad menar du, investeringen är ju redan gjord?
Investerar ju i mitt eget bolag… bokslut är ju klart, 2m vinst (Res. f. fin)

Det enda jag ska göra nu är att byta ränta från 100% till något aptitligare:p

Men då går ju inte detta ihop:

Nightowl, troll eller? Vad menar du och vad är din poäng…

Uppdatering: Jag kunde förhandla till mig bättre amorteringsvillkor med min bekant så är problemet löst, men om någon ser tråden så mottages gärna fortsatt tips om arena för att få ut ett sånt här erbjudande.
Jag har ju vidare ett övervärde i fastigheten som jag helst hade fått loss med… ju mer jag skickar in i verksamheten desto mer vinst
Måste betala för nya pantbrev och krångla men det kan vara värt