Lån till privatperson - juridiska hinder

Känns lite som de där mailen som går direkt till skräppost! Osar huvudvärk lång väg då det är väldigt många frågetecken inblandat.

Jag har lånat privat en gång, då “amorterade” jag en gång per månad, gav samma ränta som den tidens ränta för bostadslån, lånet skulle betalas av inom ett fast antal år och personen jag lånade av var en nära släkting. Vi skrev papper gemensamt. Det var en mindre summa, så tror inte vi gjorde några ändringar för det på deklarationen.

Men om du tycker om att ha kvar dina pengar, vill undvika skatteproblem och huvudvärk. Så skulle jag tänka länge och väl och sen tacka nej. :yum: :see_no_evil:

Jag är ingen juridisk expert, men i detta fall och bara det faktum att du ställt frågan i forumet ger ett ganska klart besked om att även du har farhågor.

2 gillningar

Tänk om man kunde dubbla sin nettoinkomst helt enkelt genom att kalla lönen för gåva! Även frånsett skattebrottsaspekten känns det inte som en jättebra deal, med tanke på att man kan få åtminstone 11% för lån med fastighetspant på crowdfundingsajter där man kan sprida ut risken på hundratals olika lån, där någon annan sedan är ansvarig för att driva in pengarna osv.

2 gillningar