Lån vs sparande

Hej,

Mitt första inlägg här efter att ha surfat i bakgrunden ett tag nu.

En sak jag kom att tänka på idag är vilket som är bäst, i rådande situation med inflation och höga räntor.

1. Att vara högt belånad, dvs all in med sparkapitalet i bostaden.

2. Att ha så mycket sparande som möjligt, gäller även investeringar i börsen.

Jag tänker att inflationen äter upp sparandet, förmodligen även investeringar i börsen samt att börsen kan gå ner om vi nu får en krasch. Kan ju även gå åt andra hållet som det gjort sedan botten i år.

Då måste väl ändå att vara högt belånad utan sparande det bättre alternativet förutsatt att man kan betala de höga räntorna då inflationen äter upp lånen. Bostadsmarknaden kan också gå ner likväl som upp.

Men låt oss säga att både börs och bostadsmarknaden går upp i framtiden. Vad skulle ni anse är det bättre alternativet?

För nattsömnens skull så obelånad alla dagar i veckan vilket jag är och ångrar mig en sekund över det valet :slight_smile:

Mina cash på sidan är perfekt för o kunna handla tillgångar billigt vid denna lågkonjuktur :slight_smile:
Och jag är ganska säker att bostadsmarknaden kommer gå ner brutalt mycket mer än den redan gjort.

Jag försöker hålla en rätt hög belåning. Nyligen så skrek ju marknaden på en att låna pengar så från att ha varit skuldfri så lånade jag upp 75 % av huset i samband med en separation. Vidare kör jag belåning på mina depåer omkring 31 %.

Har inga andra lån.

Det blir ju lite av ett optimeringsproblem där man får ställa förväntad avkastning mot den räntekostnad man har samt se till inflationen.

Mitt bett är att strategin om man nu kan kalla den det kommer att ge utdelning när börsen vänder igen.

Det finns fler anledningar till att behålla lån på boende också - antingen om man börjar bli till åren eller har slutat jobba och inte längre tar ut någon vidare lön. Då kan det bli svårt att teckna nya lån om man vill börja leva loppan för kapitalet som finns låst i boendet.

Vill tillägga att jag inte rekommenderar den här strategin om man inte har medel att betala bort lånen. I händelse av väldiga ränterörelser så kan jag lösa såväl huslån som portföljbelåning om det skulle krävas genom att likvidera andra tillgångar än aktier.

Jag undviker rättefonder så länge jag har lån. Amortering istället för räntedelen med mål om att vara skuldfri till pension.

Mvh
Fredrik