Låna för att investera pengar, men hur är det med amorteringen?

Jag gör ett exempel: jag har 15 tusen och lånar 85 tusen så att jag får en total på 100 tusen med en ränta på 1,5 %.

Jag antar nu att jag kommer att tjäna pengar på detta genom att jag investerade i mina aktiefonder.

Men hur är det med amorteringen? Jag måste ju någon gång amortera bort lånet för jag kan ju inte ha lånet för evigt? För om jag aldrig amorterar på sådana här lån så kommer ju de vara kvar ända tills jag dör.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med hur det fungerar med amorteringen och efter hur lång tid jag skulle kunna amortera bort lånet.

Mvh
Theodor

Tanken är att avkastningen från aktiefonderna ska överstiga räntan på bolånet. Det man kan göra är att när värdet på fonderna motsvarar bolånet så kan du casha av det direkt. Eller så väntar du lite till. Om du har aktiefonderna i en ISK/KF så får du räkna ut schablonen också.

Men om värdet på på fonderna är lika stort som lånet och jag betalar av hela lånet är jag inte tillbaka på samma nivå som innan? Då har jag inte tjänat någonting? Jag tror inte riktigt jag förstår.

Är nog jag som missuppfattade dig. Menar du att du undrar när du vill veta när du ska betala av lånet?

Ja det skulle man kunna säga, jag tänker ju att att jag tjänar på lånet tack vare avkastningen från aktiefonderna, när ska jag då amortera bort lånet eller behöver jag amortera bort lånet?

jag tror jag förstår nu, jag gick in på ränta på ränta kalkylator och testade båda utgångarna, ena där jag lånade pengarna och andra där jag inte lånade pengarna. Det visade sig att efter en 15 års period så skulle jag ha tjänat tre gånger så mycket pengar efter att jag amorterade hela lånet efter 15 år. Dessutom ännu mer om jag skulle räkna med högre avkastning för nu räknade jag med 5% avkastning.

1 gillning

Dum fråga kaske men hur ställer man in på belåning på kalkylatorn?

Jag satte in startpriset för tex 20 tusen av mina egna pengar och sedan 80 tusen för lånet så 100 tusen i startvärde. Sedan om jag har 2 procent i ränta på lånet och en avkastning i snitt på 7 procent så tar jag 7 minus 2 och då blir då vinsten 5 procent. Så då ställer man inte 5 procent i avkastningen. Sedan kollar man efter hur många år som är lämpligt att fortsätta innan man betalar av lånet. Sedan är det upp till dig själv om du vill ha med månadssparande också samtidigt men jag räknade bara in startvärdet.

Amorteringen av lånet beror på hur avtalet med kreditutställaren ser ut. För bolån så finns det ju generella amorteringskrav, för övriga lån så är det utefter avtal.

1 gillning

okej, tack för infon :slightly_smiling_face:

Som Christian säger så är det enligt avtal, så i teorin, om långivaren accepterar det, så kan du ha lånet för evigt så länge du betalar räntan :slight_smile:

1 gillning