Låna för att köpa fonder

Wow! Tack för en superbra analys. Jag tar till mig det du skriver. Men, vill bara förtydliga att sparhorisonten är minst 10 år. Jag kommer med största sannolikhet inte behöva realisera investeringen på 20 år.

Frågan här är också om man ska binda räntan på samma period eller om man bör köra på rörligt.

Så är det, minst 10 år. Mest troligt 20 år.

Jag har andra ekonomiska tillgångar också, dels på börsen men också bundet i lösöre.

Jag hade varit försiktig med att vara för lågt belånad på bostaden. Det är rätt mycket kapital bundet där.

Skulle vara intressant att höra i så fall - har du några lån, t.ex bolån, och har du några pengar sparade på börsen i t.ex fonder?

1 gillning

Om du blir arbetslös eller sjuk. Vill du ha tillgång till pengarna då eller är du bekväm med skuldsättningen oavsett?

1 gillning

Så, du menar med andra ord att du skulle låna mer och investera? Just nu är belåningsgraden på huset 30%. Om jag lånar 2 Mkr ligger vi på 75%. Huset lär knappast sjuka i värde över tid, så lånekvoten kommer gå ner.

Mera än vadå?

Jag menar att 30% belåning på en bostad är orimligt lågt för de flesta och innebär vissa dåliga risker.

Frågan är inte om att öka eller minska belåningen. Frågan är att hitta en lagom belåningsgrad och sen åtgärda så du når den valda belåningsgraden.