Låna för att minska ISK-skatten och öka avkastningen?

En (förhoppningsvis) sista fråga, de 61540 kronorna som blir räntan/slutkostnaden för lånet, kommer inte de kvittas mot delar av den återstående schablonintäkt på mina initiala sex miljoner? I guess not :sweat_smile:

Nope! Det kostar att låna pengar även om man betalat skatt på något annat :slight_smile:

1 gillning

I uträkning där pengarna satt på ISK så kvittades de ju redan en gång mot schablonintäkten, så nej.
I den senare uträkningen där pengarna sattes på depå, så kan du kvitta mot schablonintäkten från de initiala 6 miljonerna, men som den visade behöver du fortfarande betala 43 078kr i ränta efter kvittningen är gjord.

2 gillningar

Som jag har försökt att förklara tidigare. Lika mycket som du tjänar på att skatten på schablonintäkten minskar, lika mycket förlorar du på att skatteffekten på dina ränteavdraget minskar exakt lika mycket.

4 gillningar

Ja, det ska man inte glömma. Om manninte har tillräckliga kapitalinkomster att dra av från så görs det en skattereduktion som räknas mot inkomst av tjänst upp till 100t. Det planeras dock för att den skattereduktionen inte ska få göras för vp-lån i framtiden, men det är inte klubbat ännu.

Ska jag betala ränta och skatt, nu hänger jag inte med.
Sätter jag in 10k på mitt depåkonto betalar jag inte 30% skatt.

Nej, uträkningen var 3,62% ränta (som var ett fiktivt exempel från ett tidigare inlägg) minus 30% för ränteavdraget.

1 gillning

Rent generellt tycker jag att om man kan, och har rätt aktivitet på sin depå kan belåna den för att betala skatt utifall du säljer med vinst.

I år var första året jag gjorde detta. Kan belåna min depå upp till 1 MSEK vilket vida överstiger vad skattemasen vill ha.

Just nu växer portföljen med runt 20% varje år så räntan är just nu inte ett problem. Däremot är ju ett lån ett lån vilket såklart sätter pressen på att det ska betalas av.

En sidoeffekt är såklart att jag kan köpa aktier på belånade pengar, vilket jag gjort, dock väldigt begränsat just nu. Ränta-på-ränta effekten är ju som en liten vindpust i jämförelse.