Låna för att undvika amorteringskrav?

Nu är jag ingen expert, men enligt mitt tänkande så:

Om inflationen är 10 procent per år, så kommer ditt boendelån på 1M efter 10 år vara betydligt mindre “värt”, och således har värdet av lånet urholkats.
Hänger din lön inte alls med under dessa 10 år, utan allt ifrån bensin, tomater och bostäder hjälper till att driva denna inflation, då har du betydligt lägre köpkraft, men ditt lån har oavsett minskat i värde i förhållande till allt annat i ekonomin.

Med inflation på 10 procent per år, 10 år i rad, så är det förmodligen rätt osannolikt att du inte fått en enda krona i löneökning.
Inflationen över så lång tid bör rimligen också drivas av vissa löneökningar på marknaden generellt.
Sen beroende på vad du har för jobb så halkar du efter, eller till och med kan ligga före denna utveckling.

Din fråga är typ “om allt blir dubbel så dyrt och jag får noll kronor i löneökning, får jag inte det sämre då?”… Svaret är ja

Min poäng är att om allt blir dubbelt så dyrt, så är värdet på ditt lån hälften. (köpkraften av din 1M i lån).
Du kanske halkar efter lönemässigt, men du har också i praktiken amorterat av halva ditt bostadslån.