Jag har ju min grund i sjukersättningen, så jag är inte rätt person att svara på vad som gäller småsaker som mobilabonnemang, men det är en intressant fråga för den som ska leva enbart på kapital.
Och nu har jag försökt kolla upp lite om kapitalförsäkring, men det är lite svårt att få grepp om detaljer. Det verkar likna ett ISK-konto (i alla fall det hos Avanza)? Och jag hittade info om att det finns olika typer, men att Avanza bara har en typ. Det verkar svårt att ha pengar i fonder och samtidigt en utbetalningsplan, och inte heller så kul att ha ett konto som beskattas med schablonskatt i stället för att kunna förränta sig över huvud taget, ifall man bara har oinvesterade pengar där.
Men jag hoppas att sådana praktiska detaljfrågor går att diskutera med banken utan att det ses som “kör du med trick, detta gör du ju bara för att …” (Som funktionshindrad så har jag lärt mig att diskutera så lite som möjligt med FK och kommunen som jag är beroende av, eftersom allt tolkas till “då kan vi dra in…” eller “du orkade gå till brevlådan 50 meter bort, det är ju en arbetsförmåga, försöker du luras”, “ja, man får arbeta 5 timmar per vecka utan att det påverkar, varför frågar du, är du inte sjuk, vi kanske borde utreda om”)
Jag har också läst lite mer om hur banker ser på betalningsförmåga. Stora kapital ses som osäkra över tid eftersom man kan ge bort hela förmögenheten. Sant (även om jag inte själv har hittat fördelen med att ta ett stort lån, och sedan ge bort hela sin betalningsförmåga och sluta som uteliggare). Men varför ses ett jobb som säkert över tid? Man kan bli sjuk, permitterad, avskedad, flytta och inte hitta nytt jobb, det kan komma en pandemi eller något annat som slår ut en bransch o.s.v. För min egen del så har inkomst av förvärvsarbete alltid varit ytterst osäkert p.g.a. funktionshinder. Jag har aldrig klarat jobba en särskilt lång tid, men trots den uppenbara historien av att inte klara jobb, så sågs dessa inkomster som säkrare än mycket annat som egentligen är mycket säkrare.