Kanske det mellanläget är att betala ut överskottet genom att amortera på lånen (och/eller med kapitalutbetalning om det är möjligt?)?
Har alla medlemmar i föreningen samma riskbenägenhet ?
Det var någon obskyr politiker i skåne som ville spekulera i bitcoin.
Varifrån kommer denna önskan att spekulera med andras pengar ?
Går det snett, så tar styrelsen ett enormt ansvar. Skulle börsen backa några år, lär du som initiativtagare få löpa gatlopp. Jag skulle personligen aldrig någonsin ta den risken. Varför frvilligt riskera sitt goda namn och rykte för ett gäng grannar? Går det bra säger de nätt och jämnt tack. Gåt det dåligt lär du få reda på det, tro mig!
Är det inte enklare och bättre om de medlemmar som vill, själva belånar sina bostadsrätter och sarssr på indexfonder?
Jo det är såklart enklare.
Tanken var att om man kunde göra detta skulle det ge en lägre avgift, vilket skulle öka lägenheternas värde. Men att belåna min egen lägenhet och investera skulle inte göra min lägenhet värd mer.
Jag tror dig.
Kruxet är ju att du även sänker värdet på lägenheten motsvarande skulden (i alla fall rent matematiskt).
Absolut, men när marknaden går upp ökar ju värdet på tillgången och när den då säljs av och betalar delar av skulden har jag en nettoökning i värde.
Jag är medveten om att det tar lång tid innan det blir en reell effekt, men jag har inget problem med att spela det långa spelet.
Men det är ju ingen skillnad mot att betala ut pengarna och investera själv i indexfonder?
Eller amortera föreningens lån och låna mer själv.
Föreningen för väl inte heller göra ränteavdrag så det blir ju netto minus?
Ska jag betala ut pengar är det 20% skatt på det. Så det är en förlust där direkt. ´
Sen gällde även frågan att belåna föreningen för att investera. Tvivlar på att banken skulle vara ok med att föreningen lånar pengar och betalar ut till medlemmar.
Ja det stämmer ju.
Nej föreningen får inga ränteavdrag, dock har föreningen väldigt låg ränta, så jag har fortfarande högre privat efter ränteavdraget än vad föreningen har utan ränteavdrag.
Avanza har 0% ränta för värdepapperslån ![]()
Hahaha, ja. Jo den räntan slår föreningen såklart inte.
Problemet är inte jag och du som har goda ekonomiska marginaler. Problemet är de nya medlemmar som lånat 85 procent av sin insats. De har inte råd att vara långsiktiga. Många skulle leva bokstavligen “ur hand i mun” om och när räntorna stiger och månadsavgiften likaså.
Ditt förslag är i sig själv intressant, men jag avråder ändå på det bestämdande att det genomförs.
Jag förstår helt och hållet, ärligt talat hade tanken inte slagit mig att alla int planerar sin framtid eller sin ekonomi.
Men det behöver jag givetvis ta hänsyn till, jag tycker själv det låter som en bra ide på pappret. Men ni har nog övertyga ät mig om att det finns mycket risker.
Bra att du är kreativ. Detta har säkert föreningen nytta av i andra sammanhang.
Många föreningar har ju lokaler som hyrs ut till företag, frisör, restaurang, kiosker, garageplatser etc. Det framhålls ofta som positivt- med en risk- om avgiften sänkts pga intäkterna. De lokalerna kräver underhåll, är illikvida, garanterad förlust om de står tomma, arbete med hyresgäster och hitta nya.
Hade det varit lika kontroversiellt om ni hade möjlighet att bygga en ”ekonomibyggnad” för några olika verksamheter på tomten? En frisör, pizzeria och dagis kanske?
Tycker man inte att en förening borde ha en investerad portfölj bör den inte ha några såna verksamheter heller. Tycker jag 
Jag skulle aldrig göra något sådant här. Det finns också legala aspekter av det hela. Om vi tänker oss att du gör goda affärer kanske det blir så att ingen klagar. Om du istället misslyckas i något avseende så hamnar alltsammans på Expressens löpsedel och du hamnar i domstol för egenmäktigt förfarande. Det är en realitet att i t.ex. bostadsrättsföreningar så är många av de boende relativt passiva och inte så kunniga. Det kan man hypotetiskt utnyttja för att försöka få till olika fördelaktiga lösningar. Iom att det inte är syftet med BRF:en finns dock mycket liten förståelse i omvärlden för “det smarta” med det agerandet. Du tar alltså en stor personlig risk för att uppnå vinster som i huvudsak tillfaller andra. Konsekvenserna av ett negativt utfall skulle bli mycket stora och kunna drabba dig i fler avseenden än du har överblick över idag.
När en brf gör verksamhet som inte tillhör fastigheten, så får man betala inkomstskatt. För ett antal år sen (15?) så tyckte Skatteverket att alla ränteintäkter skulle brf:er betala inkomstskatt för. Det ändrades sen (10 år sen?) till att åtminstone vanligt sparande kunde anses vara normal verksamhet. Däremot inte olika finansiella instrument. Och därför vågar intebrf-förvaltare föreslå något sådant. Har det gjorts? Absolut! Har det prövats efter det ställningstagandet? Nej, inte riktigt.
Jag tror att det är ännu längre tillbaka, tiden går fort.
För att undvika negativa skattekonsekvenser vet jag om en förening som gjorde följande: Man amorterade sitt likviditetsöverskott och skaffade sig istället en konokredit på motsvarande belopp. Allt för att slippa skatt på räntan. Med facit i hand, helt onödigt.
Vad gör du när börsen kraschar och du ligger back 50% på dina investeringar i föreningen? Risken känns stor att banken kommer kräva kontinuerliga återbetalningar och styrräntan är påväg upp. Som det är nu, skulle jag sitta väldigt lugnt i båten. Flyttade 80% av mina aktier in i räntefonder för en månad sen, tror inte jag kommer förlora på det kontra att ligga kvar i indexfonder som fortsätter backa. Utan Saab hade jag vart back 25%, nu plus 15 istället. Man måste veta när man ska hålla på potten och när man ska spela sina kort, varje hand är inte spelbar.
Föreningen är bara belånad till ~20% så att låna 5% till är inget problem. Sedan skulle räntan givetvis bindas för att kunna förutse alla framtida utgifter.
Pengarna i sig skall enbart användas om / när det går plus eftersom det redan finns budget för allt som ska göras. Så just det du tar upp ser jag inte som ett problem. Det har dock varit lite lite andra saker som @Nestor tagit upp som fått mig att ta en funderare till.
Ja, går det bra tar man det för givet, och du får i bästa fall en klapp på axeln och inget mer. Går det mindre bra, då slipas knivarna. Får du dessutom in en “rättshaverist” i föreningen…