Jag har 1 mil. i sparande på ett sparkonto med 4% ränta. Min dotter har ett dyrt boende med 4.75% ränta och amortering. Funderar därför att låta henne låna mina sparpengar istället och betala mig 4% ränta med 30% skatterabatt. Någon som vet om det är något skattetekniskt som skulle ställa till det?
Har du fler barn? Har du bostadslån? Kommer du någonsin vilja få tillbaka pengarna eller går det långsamt över till förskott på arv?
Hur vore det att låna henne t.ex. 200.000 räntefritt men med en amorteringsplan till dig på 10 år, 1600kr/månad och efter fem år efterskänker du lånet samt ger henne de 100.000 hon amorterat till dig?
Edit: du önskar henne lägre månadskostnad, lite snabb på avtryckaren.
Inte skattetekniskt främst men det kan ju vara bra att ha allting dokumenterat, i synnerhet om det finns fler barn med i bilden. Det är också en realitet att räntor går upp och ner. Det är pyssligt att hålla ordning på det.
Jag har själv funderat på att det skulle vara vettigt med en sajt där man registrerar sitt lån, där man fyller i att man betalat, som skickar ju påminnelse via mejl om man glömmer och som justerar räntan upp och ner när den ändras.
Poängen skulle alltså inte vara att sajten skulle fylla någon juridisk funktion utan den skulle mer sänka tröskeln för att ge privata lån och hoppa över banken. Idag måste allt skötas manuellt.
I dagsläget så får du efter skatt 2.8% avkastning.
Dottner betalar 3.325% i ränta efter ränteavdraget.
Känns som mycket mek och risker för att spara 0.525%?
Hur gör ni när räntan ändras?
Du måste väl ändå ha en buffert på en halv miljon. I så fall blir vinsten efter skatt runt 3 000 kr.
“Mycket väsen för lite ull”, sa kärringen som klippte grisen. Det verkar enklare att du ger henne ett par, tre tusenlappar varje år.
Rent skattemässigt ser jag inga problem.