Låna till kontantinsats

Hej!

Går det att låna typ 100 000 kr via exempelvis privatlån för att vinna en budgivning till hus eller går det inte att ”låna till lånet”. Bankerna som är aktuella i fråga är Danske Bank/Länsförsäkringar.

Tack på förhand!

Varför just de bankerna?

Sbab erbjuder privatlån för kontantinsats i alla fall, vet jag.

1 gillning

Jag är kund där helt enkelt och kan låna till 3,95% ränta. Tänkte betala tillbaka på typ ett år/asap. Bättre att hitta något billigare?

Såg nu att Nordnet har till 2,95%. Tror ni det funkar?

Teoretiskt är det väl möjligt, men din ekonomiska situation måste vara bra (= bra lön, stablil fastanställning). Bäst att få ett lånelöfte? På SBAB beräknade de alltid min max. lånebelopp med endast 5% egen kontantinsats 10% privatlån och 85% bolån.

Skulle inte ligga bud utan lånelöfte.

Det går, men det blir mycket kämpigare att få till huslånet sen när det är dags, men jag lånade till ca hälften av kontantinsatsen.

En lite provokativ fråga som tankespjärn: ska du verkligen köpa en bostad som du inte har råd med, eller finns andra alternativ såsom att vänta det där extra året?

Det finns en risk i att överskuldsätta sig, vilket är varför man sagt att minst 15% ska du ha som kontantinsats.

1 gillning

Jag har varit inne på samma ämne i en tidigare tråd: Privatlån som kontantinsats till bolån

Danske Bank sa iaf tvärnej till mig när jag ville finansiera en del av kontantinsatsen med lån.