Utöka bolån - Får man pengarna kontant?

Får man pengarna kontant när man utökar sitt bolån? Eller vill banken normalt att man skickar fakturor etc. till dem så att de betalar dessa direkt?

du får dem på ditt konto givetvis, banken bryr sig inte om vad du gör med dem, utökat bolån görs på nuvarande värde av bostaden inte på eventuellt värde efter du har spenderat pengarna

1 gillning

Du får dem på kontot. Däremot om du tar ett byggnadskreditiv så ska de betala fakturorna.

2 gillningar

Du kan anmäla till banken att du vill träffas i en mörk gränd och få pengarna i ett kuvert :slight_smile:

9 gillningar

Visa respekt för frågeställaren!

Har man upplevt 80-talets kreditrestriktioner så är frågan inte onaturlig. Fram till i mitten av 80-talet (knappa 40 år sedan) var bankerna i stort sett förbjudna att låna ut annat än till ny och ombyggnation av bostäder. Ville man låna till möbler till sitt hem fick man låna i Riksbanken (!) via ett så kallat bosättningslån. På den tiden hade Riksbanken kontor i varje residensstad.

Jag förstår att detta låter fullständigt barockt idag, då pengar bokstavligen kastas ut, utan någon som helst kontroll, men så var det. Frågan är inte alls så “konstig” som en person född på 80-talet eller senare kan tro.

3 gillningar

Jag förutsätter att frågeställaren avser att hen får in pengarna på sitt konto. Du tror väl inte att ordet kontantinsats innebär att man skall gå till banken med kontanter i samband med ett boköp…

Vad kontant betyder är ingen enkel uppgift att utreda i dagens Sverige.

Kontantinsats är ju ren rappakalja då det enkelt kan betalas med diverse krediter eller något så oxymoroniskt som ett kontantinsatslån.

Även en kontantfri butik brukar godkänna betalningar med bankkort eller swish. Det är altså inte bara kreditkort och avbetalningar som gäller då.

1 gillning

Ja, det är ju det jag menar!

Jag frågade SBAB rakt ut om jag fick utöka bolånet för att investera pengarna. Nej, det fick jag inte. Låna till renovering är däremot ok.

Hur ska de ha koll på vad jag använder pengarna till, blir min fråga då? Kommer bankmän i trenchcoat stå på gatan utanför och försöka spana in i mitt (ej) ombyggda badrum?

1 gillning

Detta känns minst sagt stelbent. Jag har varit obelånad ett tag, men nu när jag bytte bil lånade 300 000 kr på villan i stället för att ta ut på mina fonder. Detta är ju i princip samma som att jag lånar till en en finansiell investering. Min bank hade inga som helst problem med detta.

SBAB är en fyrkantig bank. Då får man fyrkantiga besked.

Hör med en affärsbank. Det har aldrig varit problem för mig. Jag belånar bostaden för att köpa värdepapper. Min bankman är helt med på mitt upplägg.

Du ska nog hitta rätt. Får du nej. Byt bankman eller bank.

SBAB är lite speciella eftersom de specifikt är skapade för att konkurransutsätta affärsbankerna på bolåneprodukterna. Inte speciellt konstigt att SBAB inte är intresserade av att finansiera värdepappersinvesteringar.

I Nederländerna får man enbart dra av räntan om man lånar för att köpa bostad och det finns speciella bolåneinstitut som enbart ebjuder bolån. Man kan få låna till att renovera eller bygga till bostaden men man kan då krävas på att visa kvitton på var pengarna gick.

Du kan alltså inte baka in ett bolån eller ett värdepapperslån i din bostadskredit.

Verkar vara ett bra system.

Låt mig vara lite petig. SBAB bildades av andra orsaker. Förr i värden fanns extremt generösa regler när man byggde villa. Banken finansierade 70 procent. Staten via Länsbostadsnämnderna, sedenmera SBAB finansierade 35 procent och man satsade enbart 5 procent själv. Vid bildade av en brf var det ännu mera generöst. Banken sstsade 70 procent, Länsbostadsnämnderna/SBAB satsade 29 procent och kontantinsatsen för bostadsrättsköparna var 1 (!) procent samt kostnaden för tillval. Yngre personer tror inte att detta är sant. Så gick det ju åt h-e också…