Yes, tanken är i så fall att vi köper rivning, vvs, el och kakelsättning externt så att allt det som kräver fackman görs av en sådan. Möbler, inredning etc gör vi själva.
Avvakta till nästa år? Kan ju hända att hantverksintensiva tjänster bli billigare framöver (trots inflation) helt enkelt för att de är sugna på att få göra jobben, hålla sitt företag vid liv och dra in lite kulor i alla fall.
Bra input. Blir nog en ny vardag för många hantverkare där ute framöver.
Om man lånar även till solcellerna ger de ett positivt överskott redan från början. Oftast billigast genom bolånet men även särskilda solcellslån är förmånliga. Snabbt räkneexempel från Svea Solar med oklart elpris:
79 m², 26 paneler
208 000 kr eget kapital efter Grön teknik-avdrag
22 000 kr uppskattad årsbesparing
Swedbank sollån 2,65% efter ränteavdrag, 3 900 kr per år
Privatlån 4% efter ränteavdrag, 5 800 kr per år
Värdet på huset ökar dessutom med minst investeringen, det verkar vara ganska säkert.
Alla har olika förutsättningar och risk är alltid svår att skatta. Jag tänker mig ändå att i ett värstascenario där båda förlorar inkomsten finns kanske något av följande som buffert, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, akassa, inkomstförsäkring, studiemedel, studieomställningsstöd, privatlån, amorteringsfrihet, nära och kära och slutligen upp till tre månaders försörjningsstöd kallat rådrum även för personer som äger sitt boende. Tills dess man förhoppningsvis lyckas få en ny inkomst.
Man får väga riskerna mot vad förbättringarna ger för ökad livskvalitet, livet sker här och nu.
Här kan man behöva passa sig. Vissa försäkringsbolag kräver säker vatteninstallations intyg vilket endast kan utfärdas av bolag som är anslutna till Säker Vatten. Det räcker alltså inte ens med att en rörmokare som är utbildad och har cert. för Säker vatten utför installationen då han inte kan ge ut något certifikat. Så om man utför arbetet själv enligt branschregler bör man kolla upp att försäkringsbolaget man tecknar hos är ok med detta (tex IF är ok med detta).
Ha även i beaktande att i en fungerande marknad så skulle detta kunna påverka huspriset (nu har vi inte en fungerande marknad när det gäller bostadsförsäljning, då man som köpare inte kan ställa några krav då man då snabbt blir ersatt av nummer två på intresselistan )
Jag personligen som har viss insyn i vattenskador hade lagt det i risklistan om jag letade ett hus och de har renoverat badrum själv då det är så pass mkt pengar det handlar om. Sedan är det ju fortfarande så att de flesta har inte koll på detta och därmed så spelar det mindre roll för säljaren.
Yes, såklart låter man en behörig fackman göra allt som krävs så att allt glrs korrekt. Resten kan man göra själv sen.
Lån för solelsanläggning är ju inte dumt tänkt i er situation, faktiskt. Kräver utrymme i budgeten för att också fixa taket först men ger som sagt direkt återbäring.
Gissar att Svea Solar var ett rikstäckande exempel men skulle inte rekommendera dem om TS börjar titta på solpaneler. De låg ca 45 % högre i pris än det lokala bolag vi anlitade för vår anläggning när vi tog in offerter.
Korrekt. Stäm först av med försäkringsbolaget. T.ex Länsförsäkringar hade inga problem att en drog avlopp och vatten själv sålänge man dokumenterade det med text / bilder.
Även hantverkare kan göra skitjobb, varit på många visningar där det i besiktnignsprotokoll varit fel lutning, felkopplade dosor etc där det var hantverkare som utfört arbetet. Riktigt trist att fler inte har yrkesheder och åtgärdar sådana fel.
Jag tror de flesta går på besiktningsprotokollet oavsett om badrum gjorts av ägarna eller hantverkare, i synnerhet om det är mer än 1år gammalt.
Blir väl som de flesta hus jag kollar på, ”Badrummet är gjort av en firma men ägarna hittar inte våtrumsintyg”
En majoritet av dessa fall så är badrummen troligen renoverad på egen hand med tanke på avstegen från säkert vatten men tror inte det är många som märker sånt.
Så är det. Men då är det bara man frågar efter företaget. Är de med i Säker vatten så har de krav på sig att spara dokumentationen i 10 år efter utförandet.
Men är ju såklart så att oftast har de inte tappat bort pappret utan de ljuger. När jag letade bostad såg jag många fall av fuskjobb som enligt säljaren är gjorda enligt branschregler eller av företag. Att ha med sig en installationskunnig förutom besiktningsmannen som oftast bara har koll på byggnanden är en bra idé.
Skall själv dra igång en rejäl renovering nu efter sommaren. I vårt fall så landade vi i en byggkredit från banken och i samband med att den skulle godkännas så var vi tvungna att värdera om huset med en ny mäklare. Då vi redan genomfört renoveringen av ovanvåningen och mäklaren även sålt ett hus vi ägt tidigare så fick vi både en före och efter värdering. Givetvis vet ingen exakt vad vi skulle få för huset om vi sålde det men känns ändå tryggt att veta att pengarna vi trycker in i renoveringen resulterar i ett högre värde på marknaden.
Jag kan nog hålla med om att era marginaler inte är enorma men jag lider samtidigt lite med er för jag vet själv hur otroligt spännande det är att renovera och förbättra sitt hus ihop med sin partner. Och det finns en risk att ni väntar 1 år och så blir ni inte klokare då och så väntar ni 1 år till och sedan försvinner kanske den där renoverings-gnistan och istället blir det kanske inte ens av eller bara något som ni inte kommer njuta av om ni väntar för länge.
Hej.
Riktigt bra fråga.
Dessa tankar kring förbättringar ,ökat värde och lönsamhet
förekommit mig de närmsta 10 åren.
Nu i dessa tider ångrar jag att jag inte gjort mer.
Så mitt resonemang har varit köra på inom det som vi tjänar på.
Förort till Göteborg ? Norrut?
Jo visst, de senaste 10 åren har det ju bara vart att tuta och köra sålänge man haft utymme att låna. Men läget är lite annorlunda nu känner jag. Risken är ju att man sitter med ett riktigt fint hus, men som man inte har råd att betala räkningarna för. Det är ju lite surt.
Yes, norr om GBG.
Mm, bra kanske att höra med en mäklare om man kan få en värdering baserad på om jag gör alla renoveringar. Då får man kanske ett hum om kommande marginaler.
Själv har jag riktigt lågt förtroende för mäklare. Känner flera och har sålt två boenden själv och min erfarenhet är att det brukar inte vara några raketforskare direkt. Även om man skulle hitta en riktigt vass så tror jag att det är väldigt svårt att ge en trovärdig värdering just nu, givet alla omständigheter.
Behöver du renovera sådant som har med husets och er hälsa att göra, då gör du det bara. Inte sitter och funderar på den ekonomiska aspekten av det hela.
Finns inget som måste göras. Visst taket har nått sin generella “livslängd” på 35 år men är i bra skick så dessa renoveringar är mer för sinnets skull, att det är trevligt att ha ett fint badrum, fin exteriör osv.
Ok, den “tekniska livslängden” på saker och ting är ju oftast bara ett riktmärke och att bara utgå från det är mer eller mindre kapitalförstöring. Ett tak kan hålla i 50-60 år beroende på vad det för typ och hur välgjort det är, och i vissa fall över 100 år.
Besikta det och renovera det senare när lågkonjunkturen gjort så att hantverka måste prispressa.
Ett 35-årigt tak är kanske bra att hålla extra koll på (gå upp och titta på vinden) MEN jag hade ganska säkert prioriterat annat än ett planerat byte av det.