Hej. Jag förlovade mig nyligen och när jag köpte ringarna kom vi att prata om guldmynt. Han erbjöd mig 10% ränta im han fick låna mina mynt. Betalat i guld. När något verkar för bra för att vara sant osv. Hur skulle han kunna tjäna på den affären?
Han kanske har brist på likvida medel och behöver låna dyrt för att kunna köpa in guld till tillverkningen.
Smälta ner guldet och göra smycken som säljs med bra marginal?
Känns som ett konstigt upplägg, jag hade nog själv undvikit det.
Så låna ut 10 uns fysiskt guld, få ett uns ränta om året.
Just så sa han. Jag förstår mig inte på branschen och vet inte hur det funkar. Min enda idé var att han utsätter sig för stora risker om han tar ett företagslån och köper guld och det sedan sjunker i värde. Han skulle då bli illikvid. Därför skulle han minska risken om han lånar i guld och betalar ränta i guld.
Låter inte alls orimligt.
Om en guldsmed har motsvarande säg 4-5 kg 18k guld i smycken som ligger och skräpar. så är det runt 3 miljoner guldvärde.
En liten enmansfirma får inte låna billigare än 10 %, särskilt utan vettig säkerhet, så behöver hen skydda sig med derivat vilket också kostar.
10 % ränta i valutan han lånar i låter som en bra deal för smeden.
Om en stabil verksamhet kanske ok för den som lånar ut.
Skatten betalas tyvärr i kronor.
Men är väl kanske bara mässing allting.
Inte alltid iaf:
Nej, nu ska jag sluta chatta med migsjälv.
Jag tycker att det är roligt att försöka hitta investeringsmöjligheter och grunna på rimligheten bakom. Jag är däremot mycket försiktig och det tog mig tre år innan jag vågade investera 300000 i monetary metals.