Låna ut och byta bil med släkting

Min syster har en leasing bil som går ut i augusti 2026. Hon har av oväntade anledningar behövt åka mer med sin leasing bil än förväntat och kommer i nuvarande takt att överskrida miltaket som ingick i avtalet och kommer få betala dyra pengar för överskridna mil.

Vi har kommit överens om att byta bil från november till hennes avtal går ut. Jag har en slit o släng bil som kanske är värd 45 tusen i dagsläget men den fungerar för o ta sig från a-b. Min syster ska betala mig en liten summa varje månad 600kr för o täcka slitaget på bromsarna. Då hon åker 50 mil i veckan. Kanske i underkant för vad slitaget kostar jag vet inte riktigt. Jag åker väldigt lite med bilen kanske använder den en gång i veckan när jag åker o handlar eller hälsar på nån kompis.

Men jag funderar över den juridiska biten. Om det skulle hända en olycka när min syster kör min bil och hon använder den till daglig dags. Bör jag skriva över bilen på systern o hon skaffar egen försäkring?

1 gillning

Har mycket svårt att tro att det skulle vara några problem förutom om hon är under 25 och du ej valt förare under 25 på villkoren, och även då brukar det mest vara högre självrisk.

Trafikförsäkringen gäller alltid, oavsett vem som kör.

Så nej, det behöver du inte lägga tid på.

IF förlorade ett liknande fall i hovrätten. Sedan dess har man lagt till två rekvisit i försäkringsvillkoren, huvudsaklig brukare och verklig ägare. Tidigare fanns endast en, försäkringstagaren.

Ni har samma problem om hennes bil skulle bli stulen från din parkering. Där gissar jag att det även gäller högre värde. Finns iallafall grund för försäkringsbolaget att hävda skenförsäkring, vet inte om de skulle vinna målet eller ej.

Är det verkligen dyrt med övermilen eller känns det bara så? Många avtal handlar det bara om ca 10-12 kronor extra per mil.

Ingen större skillnad jämfört med att lägga fler mil på bilen om hon hade ägt den.

20kr mil för mig. Däremot kostar milen 23 kr mil om jag kör alla milen jag har på avtalet…

Det var saftigt, på tidigare VW hade jag 10 kronor per mil och nuvarande kia tror jag det är 12 kronor.
Minns inte exakt men snart dags att lämna tillbaka, inte kollat så noga då jag inte överskridit.

Värt att kolla är dock om övermilen också resulterar i däckslitage över gränsen eller en extra service, då kan det börja ticka iväg.