Låna ut pengar till bostadsrätt till barn

67 år har pengar efter en lgh försäljning. Barn vill låna till en bostadsrätt.
(Fins ett barn till )
Min fråga är : Är det klokt att låna ut pengar som kanske kommer behövas framöver som pensionär? Är det bättre att ta ett lån och låna ut dom pengarna? ( kan man låna när man är pensionär??)

Det framgår inget om vad som är poängen. Handlar det om att låna till kontantinsats eller något annat?

Hur mycket handlar det om? Hur mycket har du sparat?

Har du sålt din lägenhet lär det inte bli speciellt bra lånevilllor om du inte har kvar någon säkerhet?

Du skall förstås inte låna ut till hela kontantinsatsen. Barnet själv måste givetvis också bidra med egna pengar.

Om du hade varit min förälder och behövt pengarna för att få ett bra liv som pensionär så hade jag aldrig bett att få låna pengar för att köpa lägenhet. År man vuxen får man lösa finansieringen av bostaden själv och har man inte råd finns det hyresrätter.

4 gillningar

poängen är att sonen ( det är min sambos son) inte har några pengar till kontantinsatts , han är 27 år och separared, det kan det handla om 2-300.000` .
Han har själv med försäljningen lgh ( som varit ett fritidsboende) i runda släng ca 1,5 mille sparade.
Frågan är mer ställd som om det är klokt att ta av kontanter eller är det bättre att låna som hon sen kan låna

Det låter som att barnet är hyggligt bemedlat. Jag skulle föreslå att det är antagligen en situation där barnet behöver anpassa sig till de medel denne har själv. Han kan köpa en rätt dyr bostad för de pengarna om han skulle vilja.

1 gillning

Sorry, jag var otydlig eller så tolkar jag dig fel. Sambon har ca 1,5 mille och son inget!

Det går ju att reglera med skuldbred när de köper bostad ihop. Äger 50% var men den utan kontantinsats lånar av sambon som har kapital.

1 gillning

Hur mycket äger du själv? Äger du 3-4 miljoner är det väl inga jätteproblem att låna ut 300 000 kr. Äger du 3-400 000 kr bör du låta bli!

4 gillningar

Ge förskott på arv istället. Låna inte ut till närstående

2 gillningar

Jag har som regel att aldrig låna ut till närstående isåfall ger jag pengarna utan några motkrav.

Lån kan förstöra även de närmsta relationerna man har tyvärr.

1 gillning

Håller med.

Läs även,

Instämmer med @Linda12 . Om jag hamnade i akut ekonomisk knipa på något sätt så skulle jag vid behov kunna be föräldrarna om tillfällig hjälp. (Menar typ vid arbetslöshet, sjukskrivning etc - inte om jag slarvat bort allt :blush:) Men jag skulle inte låna stora summor av dem “planerat” från medel de själva borde få njuta av.