Lånegrad över 65 procent för uppstartsbolånegivare?

Hej!

Finns här någon som vet om Hejmo, Enkla eller någon annan uppstartsbolånegivare som precis ligger i startgroparna sagt att de kommer erbjuda bolån med ränta kring en procent även till folk vars lånegrad ligger över 60/65 procent?

Som förstagångsköpare av bostadsrätt (med 79 procents initial belåning) känns den frågan ganska väsentlig i val av ett eller tre års bindningstid (vid 1,2 respektive 1,18 procents ränta).

Tack för ett underbart forum med massvis med intressanta trådar!

Med vänliga hälsningar,
Jakob

Hej och välkommen till forumet Jakob!

Från vad jag har läst så är den sortens företag benhårda ner till procentenheten när det gäller belåningsgraden. Men det skadar ju inte att prova!

Å andra sidan kan jag säga att lite förhandling med storbankerna kan löna sig. Har själv 1,18% bundet på tre år hos Swedbank med 85% belåning.

Tack Mathias, då känns det som att det bästa jag kan göra är att binda mig till tre års lugn och ro räntemässigt!

Med vänliga hälsningar,
Jakob

Kreditinstituten lånar i sin tur upp pengar genom att ge ut räntebärande obligationer, som säljs på den internationella kapitalmarknaden. Riksbanken är numera också en stor köpare.

Som säkerhet lämnar man de bostadslån som banken har. Ju lägre belåningsgrad, desto lägre ränta får banken.

Jag har mycket svårt att se att en uppstickare har möjlighet att vilja eller kunna konkurrera om lån med höga belåningsgrader. Men osvuret är bäst. Man vet aldrig, satsar Spiltan några 100 miljoner, så kanske… Grundpriset är dock att så inte sker.

SBAB kan vara bra att ha med som måttstock när man har lite högre belåningsgrad.

1 gillning